Indledning
Der tages udgangspunkt i det danske marked for juice og saft og udbydere, samt kunderne på dette marked.

Markedet for juice omfatter appelsinjuice, æblejuice, multijuice, tropisk juice og andre blandinger.

Rynkeby Foods befinder sig på juicemarkedet, hvor detailsalget af juice i Danmark i 2017 udgjorde ca. 2,1 mia. kr., hvilket var en stigning på 3% i forhold til året før.

Hovedparten af den juice der sælges i Danmark, er baseret på koncentrat. På markedet er appelsinjuice den mest populære med ca. 40%, efterfulgt af æblejuicen med ca. 28% af markedet.

Indholdsfortegnelse
Karakteristik af saft og juice markedet
Rynkeby Foods’ interne forhold
- Produktudvikling
- Produktion
- Marketing
- Salg og Service
- Kernekompetencer
- SW-analyse
Rynkebys anvendelse af produktparameteren
En væsentlig udfordring for Rynkeby Foods

Uddrag
For at optimere indkøbene er alle forhandlinger med leverandører af koncentrater og ikke-koncentrater centraliseret hos Eckes-Granini.

Rynkeby Foods står dog selv for indkøb af friske råvarer. Rynkeby har et indført en ny højhastigheds linje på deres kartonjuice og etableret en fabrik i fabrikken, der både kan lave friskpresset juice og kølejuice.

I 2017 investerede Rynkeby Foods 154 millioner kroner i et nyt friskpresseanlæg i Ringe på Fyn. Anlægget, der er et af de største anlæg i Nordeuropa

kan håndtere op til 15.000 appelsiner i timen. Dette gør at Rynkeby nu modtaget friske frugter og grøntsager, som de selv presser og hælder på flasker.

Ikke-koncentrat: Appelsinerne bliver presset i produktionslandet og leveres med skib i køletanke. Koncentrat: Efter appelsinerne er presset

fjernes vandet og resten bliver frosset og lavet til sirup. I Danmark bliver vandet tilsat (altså koncentratet fortyndes) til oprindelig konsistens.

Brämhults-produkterne: Efter appelsinerne bliver plukket, sendes de direkte til Danmark, hvor de bliver presset og opbevaret på køl.

---

Rynkeby Foods står selv for markedsføringen af deres egne produktkategorier Rynkeby, God Morgen og Brämhults på det danske marked.

Produktserien Rynkeby er blandt de fem bedste brands i Danmark, der har den højeste kendskabsgrad blandt forbrugerne.

Markedsføringen bag brandet Rynkeby er at det skal ramme bredt i befolkningen. Her har virksomheden valgt at benytte aben Rynke central for kommunikationen

fordi deres budskab i kampagnerne oftest er bygget op omkring et emotionelt indhold. Derudover benytter Rynkeby Foods sig primært at markedsfører sig gennem TV.