Indholdsfortegnelse
Opgave 1.
Opgave 2.

Primære aktiviteter
- Indgående logistik
- Produktion
- Udgående logistik
- Marketing og salg
- Infrastruktur
- Menneskelige ressourcer
- Produkt- og teknologiudvikling
- SW-analyse
- Svage sider

Opgave 3.
Opgave 4.

Uddrag
Opgave 1.
Redegør for virksomheden Rynkeby Foods A/S. Inddrag bilagene Om Rynkeby Foods A/S, Fra frugt til juice og Produkterne.

Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Rynkeby Foods A/S blev grundlagt af Inger Rasmussen I 1934 i byen Rynkeby på Nordfyn. I 1933 får virksomheden navnet Rynkeby Foods A/S – som på dette tidspunkt ejes af Arla og Carlsberg som har på daværende tidspunkt 50% hver.

I 2016 skifter Rynkeby Foods A/S ejer og den nuværende ejer Eckes-Granini overtager hele virksomheden. De er førende i Europa inden for juicebranchen.

Rynkeby Foods A/S er Norden’s største producent af juice, safter & smoothies. Rynkeby Foods A/S.

Deres årlige produktionskapacitet er 200 millioner liter juice, som er delt udover 10 forskellige produktionslinjer.

Hovedparten af den juice de sælger i Danmark, sælges under deres mærke (Rynkeby) – der kommer fra koncentrat.

Appelsinjuice udgør ca 40% af juicemarkedet, hvorefter æblejuice udgør ca 28% af juicemarkedet.

Herudover fremstilles der også forskellige mere kvalitets/highend juiceses, såsom friskpresset & økologisk. De højere kvalitetsbevidste juiceses, sælges under brandsne (Godmorgen) & (Brämhults).

Rynkeby Foods A/S forhandler juice, safter & smoothies på B2B markedet, da virksomheden ikke sælger direkte til konsumentenheden – men derimod sælger til detailkæder i hele Danmark.

Rynkeby Foods A/S er den anseeligste udbyder på det danske markede, de besidder sig en markedsandel på 35% ud fordelt på deres forskellige brands.

Rynkeby Foods A/S har en omsætning på 982 millioner DDK og et årsresultat på -381 millioner DDK.

Lige umidbart lyder det udadtil ikke ret godt, men de skriver dog i deres årsrapport at det er en manglende betaling af goodwill på 334 millioner DDK.

Opgave 2.
Virksomhedens interne forhold er af afgørende betydning for at skabe merværdi for kunderne og dermed opnå den ønskede vækstrate.

Analyser hvilke interne forhold, der har størst betydning for virksomhedens værdiskabelse og vækstudvikling.

Ved opgave 2 vil jeg benytte de vigtigste led i Porters værdikæde – til slut vil jeg lave en SW-anlyse, for at opsummere de svage og stærke sider ved Rynkeby Foods A/S.