Indholdsfortegnelse
Rynkeby Opgave 2 - Analyser interne forhold:
- Rynkeby Foods A/S værdikæde:
- Produktudvikling:
- Produktion:
- Marketing:
- Salg og service:
- SW-opstilling:
- Konklusion:

Uddrag
Rynkeby Opgave 2 - Analyser interne forhold:
I denne analyse af Rynkeby Foods A/S interne forhold i virksomheden, vil relevans angående værdikæde oplyses hvorefter en konklusion udarbejdes via. en SW-opstilling.

Værdikædens formål er at belyse diverse interne aktiviteter i Rynkeby Foods A/S, og derved vil de konkurrencemæssige fordele oplyses.

Netop de konkurrencemæssige fordele sættes sammen med virksomhedens generelle styrker (Strengths), op overfor svagheder (Weaknesses) i SW-opstillingen.

Rynkeby Foods A/S værdikæde:
Værdikæden til Rynkeby Foods A/S er udarbejdet efter værdikæde for produktionsvirksomheder.

Der er tale om den forenklede værdikæde, med to hovedaktiviteter i upstream og to i downstream.

De to led i upstream er henholdsvis produktudvikling og produktion, mens de to led i downstream er marketing og salg og service.

Værdikædens helt basale formål er at identificere virksomhedens styrker og svagheder, og dermed konkurrenceevnen.

Sammen med virksomhedens konkurrencemæssige fordel, skabes altså værdi for kunden. Valget af værdikæden for produktionsvirksomheder bunder grund i Rynkeby Foods A/S virksomhedstype.

Rynkeby Foods A/S producere selv saft og juice, både fra danske og udenlandske råvarer. Derudover står virksomheden selv for produktudvikling samt markedsføring af produkterne.

Rynkeby Foods A/S står præger altså både produktion og marketing, og har derfor mulighed for aktivt at påvirke valg som sikre værditilvækst og generel værdi blandt kunderne.

Produktudvikling:
Rynkeby Foods A/S står selv for produktudviklingen i virksomheden. Produktudvikling er generelt set en væsentlig faktor for at skabe værdi blandt kunder.

For at imødekomme nye behov blandt kunder, er det ekstremt relevant at udvikle nye produkter, eller revidere allerede eksisterende produkter.

Da Rynkeby blev opstartet, var det med frisk juice som hovedelement. Dette gik man dog væk fra, og importerede i stedet juice som både var fra koncentrat og fra ikke-koncentrat.

Der har dog gennem de seneste år været en tendens til, at kunder foretrak friskpresset juice og smoothies, fremfor koncentrat produkter.