Indledning
Rynkeby er en virksomhed som blev grundlagt I 1934 af Inger Rasmussen i Rynkeby på Nordfyn, i 1953 overtog Inger Rasmussens datter, Dagmar, virksomheden.

Dagmar gjorde en stor indsats for at udvikle Rynkeby. Efter Dagmar overtog, har Rynkeby udvidet deres produktion a juice og virksomheden har etableret eksport til både Sverige, Tyskland og England.

I 1993 opkøber Arla og Carlsberg 50% af virksomheden, altså 50% til hver. De omdøber Virksomhedens navn til Rynkeby Foods og i 1998 overtog Arla Carlsbergs ejerandel.

I 2016 skifter virksomheden ejer igen, og Rynkeby Foods bliver overtaget af, den nuværende ejer, tyske Eckes-Granini. Eckes-Granini er førende i Europa inden for juice og eksportere til 70 lande.

Indholdsfortegnelse
Rynkeby Foods A/S
- Redegørelse af virksomheden Rynkeby Foods A/S
- Rynkebys Foods interne forhold.
- Værdikæde:
- Støtte aktiviteter:
- Infrastrukturen
- Menneskelige ressourcer
- Teknologiske ressourcer
- Indkøbsfunktion
- Primære aktiviteter:
- Logistik
- Fremstillingsprocessen
- Udgående logistik
- Markedsføring af salg
- Service aktiviteter
- Konklusion - Kernekompetencer:
- Analyse af promotion-parameteren
- Besvarelse af opgaven (Diskussion af følgende udsagn)
a. Det er en svag side for Rynkeby Foods A/S, at virksomheden kun i begrænset omfang producerer private label.
b. Virksomhedens konkurrencemæssige position udgør en konkurrencemæssig fordel for Rynkeby Foods A/S.
c. Sundhedstrenden er en stor mulighed for Rynkeby Foods A/S.

Uddrag
Der blev omsat for 2,1 mia. danske kroner på juice, på danske marked i 2017, det er en stigning på 3% fra året før.

Koncentrat var mest solgte form af juice i Danmark, hvor appelsinjuice solgte med ca. 40% og efterfulgt af æblejuice som solgte med ca. 28% af markedet.

Den danske befolkning er blevet mere eftertænksomme omkring økologiske vare, og de bliver mere sundhedsbevidste, derfor bliver koncentrat også i mindre grad valgt fra, mens smoothies og økologisk kvalitets juice bliver valgt til.

Rynkeby Foods A/S er en produktionsvirksomhed, der sælger under tre forskellige brands safter, juice og smoothies.

Deres produkt dækker det fysiske behov, da virksomheden befinder sig under nærings- og nydelsesmiddelbranchen. Målgruppen Rynkeby Foods A/S rammer er familier

og konsumentenheden for produkterne er folks som nyder og kan lade at drikke juice safter og smoothies. Markedskarakteristikken består af fire dele.

Efterspørgere, Produkt, udbydere og det geografiske område. Efterspørgerne er kunder som gerne vil have der behov, pain, dækket eller en anden virksomhed som gerne vil have deres virksomhed mål opfyldt

produktet er juice, saft eller smoothies, udbyderne er virksomheder der producerer selve produktet og området produktet befinder sig på, hvor private kunder kan købe det, er konsumentmarkedet, B-T-C markedet.

Men Rynkeby Foods A/S produkter bliver også solgt på producentmarkedet, B-T-B markedet. På B-T-C markedet får de private kunder opfyldt deres pain ved at købe et af Rynkebys produkter i et supermarked

og på B-T-B handler andre virksomheder med Rynkeby Foods A/S for at få deres virksomhedsmål opfyldt, f.eks. kunne det være en virksomheden inden for restaurationsbranchen som gerne vil have juice, safter eller smoothies på deres menukort, og det kan de får ved at købe hos Rynkeby Foods A/S.