Rynkeby Foods AS | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Redegør for virksomheden Rynkeby Foods A/S. Inddrag bilagene Om Rynkeby Foods A/S, Fra frugt til juice og Produkterne.
2. Analyser hvilke interne forhold, der har størst betydning for virksomhedens værdiskabelse og vækstudvikling.
- Værdikæde:
- Støtte aktiviteter:
- Virksomhedens infrastruktur
- Menneskelige ressourcer
- Teknologiske ressourcer
- Indkøbsfunktion
- Primære aktiviteter:
- Indgående logistik
- Fremstillingsprocessen
- Udgående logistik
- Markedsføring og salg
- Service aktiviteter
- Konklusion på værdikæden:
- Kernekompetence
- Konkurrencemæssige fordele
- SW-Model
3.Foretag en diskussion af virksomhedens anvendelse af promotion-parameteren.
4.Besvarelsen af opgaven må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.. Diskutér følgende udsagn:
a. Det er en svag side for Rynkeby Foods A/S, at virksomheden kun i begrænset omfang producerer private label.
b. Virksomhedens konkurrencemæssige position udgør en konkurrencemæssig fordel for Rynkeby Foods A/S.
c. Sundhedstrenden er en stor mulighed for Rynkeby Foods A/S.
5. Identificere en væsentlig udfordring for Rynkeby Foods A/S på juicemarkedet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.
- Løsningsforslag 1: Privat label
- Løsningsforslag 2: Strategisk alliance med måltidskasse.
- Konklusion

Uddrag
Rynkeby Foods A/S er markedsleder på markedet for juice og saft. Produktionsvirksomheden blev grundlagt i 1934 af Inger Rasmussen i Rynkeby på Nordfyn.

I 2016 fik Rynkeby Foods den nuværende ejer tyske Eckes-Granini. Rynkeby Foods sortiment består af Juice, saft og smoothies.

De har tre forskellige produktserier som er Rynkeby, God Morgen og Brämhults, som hver har in egen målgruppe.

Produktserien Rynkeby henvender sig til familiesegmentet gennem juice, der ikke er på køl, mens produktserien God Morgen er henvendt til et premium-segment med juice på køl.

Specielt juice af mærket Brämhults henvender sig til forbrugere, som gerne vil betale lidt ekstra for nypresset juice. Rynkeby Foods’ produkter kan købes flere steder, med deres tre største detailister er Salling Group, Dagrofa og Coop.

I 2017 havde Rynkeby Foods A/S en omsætning på 1.026 mio. kr. og et bruttoresultat på 183 mio. kr., hvor at i 2016 havde de en omsætning på 712 mio. kr. og er bruttoresultat på 109 mio. kr.

Den store stigning skyldes salget af smoothies og friskpresset juice i 2017. Også i 2017 havde Rynkeby Foods et resultat på -9 mio. kr., hvorimod at i 2015 havde Rynkeby Foods et resultat på 57 mio. kr.

Grunden til at virksomheden har et resultat på -9 mio. kr., er at Rynkeby Foods har indført et nyt ERP-system.

Virksomheden havde i 2018 cirka 250 medarbejdere, hvoraf størstedelen er ansat i produktionen. Rynkeby Foods er den største udbyder på det danske marked for juice. De har med deres forskellige brands en markedsandel på knap 35 %.

Rynkeby Foods har også et nicheprodukt i mærket Dagmar, der er håndproduceret juice, og som sælges til ca. 150 kr. pr. flaske. Kun top-restauranter sælger Dagmar juicemenuer.

Rynkeby Foods har en klar ambition om at være kendt, som en virksomhed, der har stærke værdier, høje standarder og et godt arbejdsmiljø.

I 2011 blev virksomheden kåret som Årets Virksomhed. I dag er produktserien Rynkeby blandt de fem brands i Danmark, der har den højeste kendskabsgrad blandt forbrugerne.

---

Som nævnt tidligere består Rynkeby Foods af et bredt og dybt sortiment af juice, saft og smoothies.

Deres sortiment består primært af produktserierne Rynkeby, God Morgen og Brämhults, som nævnt tidligere har 3 forskellige målgrupper. Brandet Rynkeby omfatter cirka 150 varenumre.

Appelsinjuice står for 37 % af al juice fra Rynkeby Foods, mens salg af æblejuice står for 33 % og de øvrige typer juice som fx multijuice, tropisk juice og andre blandinger står for 30 %.

I forhold til Rynkeby Foods emballage bliver produkterne solgt i både kartoner og flasker i størrelsen 0,2 liter og op til 1,75 liter.

Strategien bag markedsføringen for de tre brands, som er Rynkeby, God Morgen og Brämhults, er lidt forskellig. Rynkeby Foods har valgt generelt at fokusere markedsføringen primært gennem reklamemidlet reklamefilm på TV.

Jørn Falk udtaler: ”Vi forsøger at kombinere Team Rynkeby med juicen gennem brug af aben Rynke. Forbrugerne har en klar positiv holdning til os på baggrund af denne kampagne, og aben Rynke har en kendskabsgrad i Danmark på over 90 %.

Derfor er aben en central del af flere af vores kampagner”. Når de markedsfører sig for brandet Rynkeby, skal det ramme befolkningen bredt.

Her er aben Rynke central for kommunikationen, da budskabet i kampagnerne oftest er bygget op omkring et emotionelt indhold.

Igennem produktserien Rynkeby promovere de sig også gennem online marketing på sociale medier og outdoor-reklamer.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu