Opgavebeskrivelse
I denne opgave vil der blive karakteriseret det marked som Rynkeby Foods’ befinder sig på, og der vil blive analyseret virksomhedens interne forhold.

Udover dette vil der komme en diskussion af deres anvendelse af produktparameteren, og til slut vil der blive vurderet virksomhedens fremtidige strategier.

For at besvare alle disse punkter så fyldestgørende og korrekte som muligt, vil jeg nøje overveje hvilke afsætningsøkonomiske begreber der har relevans for opgaven.

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser det marked, Rynkeby Foods’ befinder sig på:

Opgave 2
Analyser Rynkeby Foods’ interne forhold:
- Samarbejdspartnere:
- Nøgleaktiviteter:
- Nøgleressourcer:
- Omkostninger:
- Værditilbud:
- Kunderelationer:
- Kanaler:
- Kundesegmenter:
- Indtægter:

Opgave 3
Diskuter Rynkeby Foods’ anvendelse af produktparameteren:

Opgave 4
Vurder Rynkeby Foods’ fremtidige strategier:

Uddrag
Opgave 1
Karakteriser det marked, Rynkeby Foods’ befinder sig på:

Et marked er et afgrænset område, hvor der er en gruppe købere som er efterspørgere og en gruppe sælgere som er udbydere af et produkt eller serviceydelse.

Rynkeby Foods’ A/S er en produktionsvirksomhed som befinder sig på juice, saft og smoothiemarkedet, og da de er Skandinaviens største juicevirksomhed samt producent af dette, ønsker de hermed også at være markedsleder på dette område.

Dette kan virksomheden i stor stil også godt sige at de er, da de i 2017 havde en markedsandel på 34,7% hvilket er 24,1% mere end hvad den næststørste virksomhed havde en markedsandel på i 2017.

Virksomheden holder til på producentmarkedet da de selv fremstiller deres produkter og sælger videre til detail virksomheder og grossister.

Ved at Rynkeby Foods’ A/S er på B2B-markedet gør at virksomheden har færre men større kunder.

Med større kunder menes der altså kunder som er mere købedygtige og køber større mængder end hvad en slutforbruger ville gøre, fordi at disse virksomheder handler fra Rynkeby Foods’ A/S med et henblik på at skulle sælge produkterne i deres egne butikker.

At være på producentmarkedet har til formål at dække virksomheders og organisationers behov og pain bedst muligt.

For at få en bedre forståelse af hvilket marked Rynkeby Foods’ A/S ligger på, er det vigtigt at forstå virksomhedens produkter.

Af denne grund er der blevet taget udgangspunkt i konkurrencetragtmodellen, for at få overblik over hvilke typer produkter virksomheden laver.

Under punktet ”Samme kategori” hvor der er konkurrence mellem mærker, finder man produkter som er andre former for læskedrik, som juice, saft og smoothies er. Det kunne eksempelvis være Innocent, Pure, og Ribena osv.

Punktet hvor man konkurrerer om produkttypen, kaldes ”Samme produktkategori” og her findes der produkter såsom; Ice Tea, Coca Cola, Capri Sonne, Heinecke osv.

Når det handler om at dække samme behov, er der tale om en generisk konkurrence. Vand, restaurantbesøg, sodavand og generelt produkter som dækker behovet for at spise eller drikke.

Opgave 2
Analyser Rynkeby Foods’ interne forhold:

For at analysere Rynkeby Foods’ A/S interne forhold, vil der blive gjort brug af Business model Canvas. Efter at have lavet business model Canvas modellen vil jeg samle resultaterne op i en SW-model.

Dette er med til at give et godt overblik over de forhold som virksomheden selv kan være med til at styre og ændre i.

Samarbejdspartnere:
Rynkeby Foods’ samarbejdspartnere, er blandt andet forhandlerne af produkterne, samt datterselskabet Arla Foods’.

Derudover har virksomheden startet et samarbejde med et andet juicemærke ved navn ”Innocent”.