Rynkeby Foods AS | Analyse | 12 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1: Redegør for virksomheden Rynkeby Foods A/S
Opgave 2: Analysator hvilke interne forhold, der har størst betydning for virksomhedens værdiskabelse og vækstudvikling.
- Primære Aktiviteter
- Produktion
- Salg og markedsføring
- Støtteaktiviteter
- Indkøb
- Teknologiske ressourcer
Opgave 3: Promotionformer
- Push/pull strategi
Opgave 4: Diskutér følgende udsagn:
a. Det er en svag side for Rynkeby Foods A/S, at virksomheden kun i begrænset omfang producerer private label.
b. Virksomhedens konkurrencemæssige position udgør en konkurrencemæssig fordel for Rynkeby Foods A/S.
c. Sundhedstrenden er en stor mulighed for Rynkeby Foods A/S.
Opgave 5: Identificere en væsentlig udfordring for Rynkeby Foods A/S på juicemarkedet.

Uddrag
Produktionsvirksomheden Rynkeby Foods A/S er nordens største producent af juice og saft, og er derfor markedsleder på juicemarkedet i Danmark. Virksomheden blev grundlagt i 1934 af Inger Rasmussen, og senere hen overtog hendes datter Dagmar virksomheden.

Det lykkedes hende at udvide produktionen, og virksomheden blev udvidet til eksport i Sverige, Tyskland og England. Siden dette gik det fremad for Rynkeby, hvilket også er grunden til at de er nordens største producent af juice og saft.

Efterfølgende kommer virksomheden til at hedde Rynkeby Foods, og er på dette tidspunkt opkøbt af Arla og Carlsberg med en andel på 50% til hver. I dag ejes virksomheden af Eckes-Granini, som er førende i Europa inden for juice.

Rynkeby Foods produktionsvirksomhed, da de opkøber råvarer fra udbydere og producere juice til videresalg. Virksomheden befinder sig på producentmarkedet og deres primære kunder består af detailvirksomheder som Fakta

Dagli’ Brugsen, Føtex mm. Juice Markedet er et marked med snæver konkurrence, hvilket betyder at markedet har den samme produktkategori

samme produkter og opfylder det samme behov. Virksomheden befinder sig på det heterogent marked, grundet en stor efterspørgsel på økologiske produkter og vis præferencegrad fra målgruppen.

Virksomheden har i dag 250 medarbejdere, og størstedelen af dem er ansat i produktionen. Størstedelen af virksomhedens salg kommer fra appelsinjuice og æblejuice er deres næststørste salg.

Virksomhedens omsætning er steget fra 974 mio i år 2015 til 1.026 mio i år 2017, hvilket betyder at virksomheden er i vækst.

---

Som nævnt i artiklen, kommer 37% af virksomhedens afsætning af juice, fra appelsinjuice. Appelsinerne kommer fra Brasilien, og leveres til Danmark på tre forskellige måder.

Den første måde er at appelsinerne til deres juice bliver plukket, så presses de i produktionslandet og leverer i butikkernes køletanke via skib.

Den anden metode er at appelsinerne er plukket og presset, så fjernes vandet og resterne fryses ned og laves til sirup, som bliver sendt til Danmark.

I Danmark tilsættes vand, så det får samme konsistens, som før det blev koncentreret. Den sidste og tredje metode er, at efter appelsinerne er plukket, sendes de direkte til Danmark, hvor de presser til Brämhults-produkterne

der sælges som bl.a. nypresset juice, som bliver opbevaret på køl. Jørn Falk fortæller: “Tidligere fik vi udelukkende juice leveret med tankbiler, men nu modtager vi også friske frugter og grøntsager, som vi selv presser og hælder på flasker”.

Det vil altså sige, at Rynkeby selv indkøber deres råvarer og producere deres juice. De investerede i 2017 i et nyt frisk presseanlæg i Ringe på Fyn.

Deres anlæg er en af de største i Nordeuropa og kan i dag håndtere 15.000 appelsiner i timen. De har på den måde forbedret deres produktion

da de nu har en produktionskapacitet på 200 millioner pr. år og med 10 produktionslinjer. Deres emballage består af tre typer som er flasker, kartoner og bag-in-box.

Det skaber merværdi for kunden at virksomheden har dansk produktion i deres forsyningskæde, og at der er mindre industriel forarbejdning når det angår rynkebys produkter.

Derudover er det værdiskabende for kunden at Rynkeby har investeret penge i nyt anlæg, som åbner muligheder for en mere effektiv produktion samt øgelse af kvaliteten på produkterne.

Det er en stærk side for Rynkeby at deres produktion gennem årene er blevet optimeret, og at de nu ejer et effektivt produktionsanlæg. Dette kan give dem færre omkostninger med tiden, og derfor kan forbedre deres økonomi i fremtiden.

Det nye produktionsanlæg førte dog til at virksomheden måtte lukke en af deres fabrikker i Sverige, hvilket er en svag side for virksomheden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu