Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser det marked, Rynkeby Foods befinder sig på.
2. Analyser Rynkeby Foods’ interne forhold.
3. Diskuter Rynkeby Foods’ anvendelse af produktparameteren.
4. Vurder Rynkeby Foods’ fremtidige strategier.

Uddrag
Rynkeby Foods befinder sig på juicemarkedet idet at de sælger juice, i varianterne appelsin, æble, multi, tropisk og andre former for blandinger inden for juice.

Rynkeby er klart den største udbyder på det danske marked for juice, med en markedsandel på lige omkring de 35% .

Den på juicemarkedet der har den næst største markedsandel er Coop Danmark med en markedsandel på 11,6%

hvilket vil sige at Rynkeby ikke har andre store reelle konkurrenter, som kunne gøre den største trussel mod dem, og derfor skal meget til for at kunne vælte dem af posten som markedsleder på juicemarkedet.

Rynkeby Foods er en virksomhed, som sælger deres produkter til butikker, hvor de så bliver solgt direkte ud til kunderne derfra, dette vil sige at de befinder sig på Business2Business-markedet.

Man har også set en stigning i detailsalget af juice i Danmark i 2017 på 3%, hvilket kun er en god ting for Rynkeby Foods , da det blot er med til at de kan sælge flere og flere produkter.

Dette ses også på deres omsætning, da den er steget fra 974 mio. i år 2015 til 1.026 mio. i år 2017.

Markedet som Rynkeby Foods befinder sig på, er der en del snæver konkurrence. Det er der da kunderne har det samme behov, og markedet har de samme produkter.

Gennem årene har man også set en tendens på at kvalitets juice som fx økologiske produkter er blevet efterspurgt mere og mere.

Hvilket vil sige at kunderne har en præferencegrad. Det gør også at markedet er mere et heterogent marked.

Man ser også mere og mere små nye virksomheder der starter op, som laver lækre økologiske kvalitets juice, hvilket gør at markedet for kvalitets juice blot stiger mere fra år til år, og det medfører også at konkurrencen blot bliver større og større.

Dog skal Rynkeby Foods ikke føle sig så truet af de nye små virksomheder, da man ud fra deres høje markedsandel godt kan tolke det som at deres kunder er meget mærkeloyale.

De bliver derfor ved med at købe fra Rynkeby, selvom der kommer nye brands til på markedet. Man har også set på sundhedstrenden over de seneste år at den også har været med til at påvirke udviklingen i juicemarkedet i Danmark.

Udover de store eller små ny startede virksomheder der befinder sig på markedet, er der også de lokale frugtavlere, som producerer deres egen most.

Dog udgør disse udbydere hellere ikke en trussel for Rynkeby Foods. Alt i alt kan der konkluderes at Rynkeby Foods er markedsleder på juicemarkedet

og der befinder sig ikke andre udbydere som lige nu kan vælte Rynkeby af posten som markedsleder, idet at de er en stærk, velfungerende virksomhed, som i dag beskæftiger ca. 250 medarbejdere.