Rynkeby | Afsætning | 10 i Karakter

Opgave 1

Jeg har valgt at lave en købsadfærdsanalyse for kunderne hos Rynkeby. Til analyse af behov har jeg taget udgangspunkt i Abraham Maslow pyramide.

Her passer Rynkeby ind nederst i pyramiden som er det fysiske behov, fordi man har et behov for at få slukket sin tørst, og derved efterspørger forbrugeren en drik som her er juice eller saft.

Der findes to forskellige købemotiver. Ved det funktionelle købemotiv vælger forbrugeren mærke primært med fornuften og efter produktets funktion.

Ved det sociale købemotiv vælger forbrugeren mærke primært med følelserne og under påvirkning af andre. Ved køb af juice og saft er det, det funktionelle købemotiv der kommer i spil, idet man oftest køber juice ud fra produktets smag og pris.

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Opgave 2
Opgave 3
a. Rynkeby kan kun overleve på juicemarkedet hvis de fokuserer på bæredygtighed
b. Rynkeby bliver nødt til at prioritere de sociale medier mere i markedsføringen
c. Rynkebys vigtigste vækststrategi er produktudvikling
d. Sundhedstrenden truer Rynkeby

Opgave 4

Uddrag
Men primært er det ikke et overvejelseskøb, idet produktet ikke er særlig dyrt, og der behøves derfor ikke overvejelser i flere dage eller uger, som hvis man stod og skulle købe en bil.

Køb af juice kan også være et vanekøb, da mange mennesker køber juice til husstanden lige så snart det er drukket. Dog er toiletpapir fx et vigtigere vanekøb for mange, end en karton juice.

Til sidst er impulskøb, og det er den købstype som Rynkeby primært passer bedst med. Når man køber juice, er det ofte fordi man står nede i supermarkedet og ser en karton juice og beslutter derfor på stedet at den skal med hjem, uden nogle lange overvejelser.

Der skelnes mellem fire forskellige købsadfærdstyper. Ved køb af juice er det variationssøgende købsadfærd, fordi forbrugeren kan opleve forskel på mærker når de køber juice og saft og derfor udviser lav involvering i købet.

Forbrugeren kan være variationssøgende og vil måske prøve et nyt mærke fordi de oplever en forskel på produktet.

Samtidig er køb af juice også rutinemæssig købsadfærd, fordi nogle forbrugere foretrækker Rynkeby når de skal købe juice og saft. De ved hvad de får når de køber Rynkeby produkter, og derfor udviser de mærke loyalitet.

Der er også nogle forskellige køberoller forbundet til køb af juice. Initiativ tageren er den person der opdager produktet og altså sætter købet i gang. Konsument er den eller de personer som drikker juicen eller saften.

Disponent er den eller de personer som beslutningen om at købe en juice eller ej. Influent er den eller de personer som påvirker eller har indflydelse på købet.

Her kunne det være naboen som anbefaler en rigtig god Rynkeby juice som altså bare skal prøves. Til sidst er køber den eller de personer som køber produktet.

Når en forbruger køber et produkt, gennemgår man fem faser, som er købsbeslutningsprocessen. Første fase er problemerkendelse. Her erkender forbrugeren sit behov for at slukke tørsten. Næste fase er informationssøgning.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu