Rynkeby Food | Afsætning Case

Indholdsfortegnelse
Karakteriser det marked, Rynkeby Foods befinder sig på

Analyser Rynkeby Foods’ interne forhold
- Støtteaktiviteter
- Primæraktiviteter

Diskuter Rynkeby Foods’ anvendelse af produktparameteren

Vurder Rynkeby Foods’ fremtidige strategier

Uddrag
Rynkeby befinder sig på det danske juicemarked, hvor de er nordens største producent af juice og saft, og i 2017 udgjorde detailsalget af juice i Danmark ca. 2,1 mia. kr., som var en stigning på 3% i forhold til året før .

En stor del af salget af juice i Danmark er baseret på koncentrat, hvor appelsinjuice udgør 40% af salget og æblejuice udgør 28% af salget . Rynkeby Foods er markedsleder med en markedsandel på 33,9% i 2020 .

Der er mange udbydere på markedet, men de udgør ikke en reel trussel for Rynkeby Foods da de netop er markedsledere, men derimod bliver de presset af private labels produkter som er i vækst , og som faktisk har en forholdsvis stor markedsandel på 6,8% i 2020.

Udover Rynkeby finder man udbyderne Coop A/S med en markedsandel på 15,7% i 2020 og Innocent ApS med en markedsandel på 4,2% i 2020 og derudover er der mange andre små udbydere .

Dette bliver til konkurrenceformen differentieret delvist monopol på det danske juicemarked, da Rynkeby Foods har den største markedsandel i forhold til resten af udbyderne.

Markedet henvender sig til en bred målgruppe, da man finder produkter til enhver smag som fx juice, saft og smoothies. Der henvendes også til det segment som ser juice og smoothies som et sundere alternativ .

Rynkeby henvender sig til familiesegmentet gennem juice der ikke er på køl, og produktserien God Morgen henvender sig til et Premium segment med deres juice på køl. Brämhults henvender sig til forbrugere som er villige til at betale ekstra for nypresset juice .

---

Rynkeby Foods indgående logistik omfatter transport, modtagelse og lagring af de indkøbte råvarer. Deres råvarer ankommer hovedsageligt i tankbil eller tønder .

Før varerne kommer på lager, skal råvarerne igennem en grundig kontrol, hvor det undersøges om alle de krav, Rynkeby stiller til sine råvarer med hensyn til farve, smag, syre, tørstofindhold m.m., overholdes.

Ingen råvarer tages i brug, før kontrollen er udført og godkendt . Rynkeby producere mest appelsinjuice, og deres appelsiner kommer fra Brasilien og leveres til Danmark på 3 forskellige måder:

de presses i produktionslandet og leveres i store køletanke via skib (ikke-koncentrat), eller efter appelsinerne er plukket og presset, fjernes vandet og resten fryses ned og laves til sirup (koncentrat), hvorefter det sendes til Danmark, eller så sendes appelsinerne direkte til Danmark efter de er plukket .

Rynkeby producerer shots, juice, nektar, saft, smoothie og frugtdrik . Deres færdigproducerede produkter gennemgår en grundig kontrol, dels en sensorisk kontrol udført af et godkendt team af "smagere", og dels en kontrol af kemiske og mikrobiologiske parametre . Rynkeby har en produktionskapacitet på 200 millioner liter pr. år .

Rynkebys udgående logistik omfatter, at efter presning og tapning af juice, så distribueres den friske juice af Arla direkte til butikkens kølere .

Markedsføring og salg svarer til parametrene produkt, pris, promotion og place.
Produkt: Rynkeby omfatter ca. 150 varenumre, hvor deres 3 største brands er Rynkeby, God Morgen og Brämhults.

Rynkeby Foods’ produkter sælges i både kartoner og flasker i størrelsen 0,2 liter og op til 1,75 liter. Rynkeby har både juice, saft og smoothies, hvor nogle af produkterne også er økologiske.

Produkterne lever op til de 3 kvalitetsdimensioner og emballagen lever op til de salgsmæssige, funktionelle og miljømæssige egenskaber.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu