Skriftlig prøve i afsætning | Rynkeby & Frem A/S

Indholdsfortegnelse
Spørgsmål 1
Redegør for Rynkebys konkurrencemæssige position på det danske marked.

Spørgsmål 2
Redegør for hvilke strategier Rynkeby benytter/har benyttet for at bevare sin position.

Spørgsmål 3
Frem A/S position på det danske marked må betegnes som en markedsnicher. Redegør for hvilken type nichestrategi de følger.

Spørgsmål 4
Hvordan vurderer du Frem A/S muligheder for fremtidig vækst? Inddrag teori.

Uddrag
Rynkeby dækker over halvdelen af juice- og saftmarkedet, og har markedsandele på knap halvdelen af markedet med deres egne brands. Da producenten i forvejen har en så høj markedsandel i Skandinaven er det svært at øge markedsandelen mere endnu.

Men de har fortsat gjort en indsats, og har udvidet fabrikken fra 5.000 til 25.000 kvadratmeter, så det vil give mulighed for at producere endnu mere saft, end hvad de i forvejen gør - dette åbner muligheden for at kunne øge kapaciteten. Derudover har de gjort lagret elektronisk, hvilket har resulteret i besparelse på medarbejder fronten.

De har benyttet sig af at udvide totalmarkedet ved at lancere tre ny slags produkter. De skal som noget helt nyt til at presse æbler og appelsiner i Danmark i stedet for at få koncentratet sendt fra udlandet.

Den nye friskpressede serie består af tre økologiske smoothies og tre slags vand med frugtsmag som følge trop. Rynkeby satser på at det skal være med til at øge væksten med 10 procent.

Få adgang til hele opgaven