Øl-Branchen | Bryggeribranchen i Danmark | Afsætning

Opgavebeskrivelse
Opgave 1- Karakteriser det danske ølmarked (2400 anslag inklusiv mellemrum.)

Opgave 2- Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Opgave 3- Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opgave 4. Diskuter følgende udsagn: Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.
Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markeds nicher på det danske ølmarked.
a) Private labels er en fordel for øl producenterne.
b) Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Opgave 5 - Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du: Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Markedet for øl i Danmark har de seneste år oplevet stor vækst. Antallet af bryggerier og kontraktbryggerier er steget merkant, i 2017 var der nemlig hele 30 debutanter på markedet op imod 16 debutanter i 2016. Dette gør at Danmark i dag har 197 åbne bryggerier og kontraktbryggerier, som har lanceret øl. 2017 var også rekordår for antal ny introducerede øl, der blev introduceret 1.622 nye øl på markedet. Dette dækker over alt fra kommercielle øl, industribryggerier der nu er at finde på hylderne i detailhandel, til mindre ølproduktioner, som kun har kunne købes i en kort periode. Mange af de nye bryggerier har beliggenhed i Danmark i mindre byer, og bidrager dermed til lokal sammenhængskraft, beskæftigelse og økonomi.

Væksten i bryggeribranchen er høj på områder som økologisk øl, alkoholfri øl og specialøl, hvorimod væksten i salget af normal konsument øl er faldende.

Købsbehovet for øl kan betegnes som det fysiske og/eller det sociale behov i Maslows behovspyramide. Købstypen af øl vil oftest være vanekøb eller impulskøb. Det kan i få tilfælde også være et overvejelseskøb men eftersom at prisen på øl oftest er ret lav, vil man ikke kalde det et overvejelseskøb. Købsadfærdstypen kan dermed både argumenteres for at være rutinebetonet adfærd, men også variationssøgende adfærd, da der opleves en nogenlunde mærkedifferentiering og forholdsvis lav involveringsgrad.

Konkurrencen på det danske ølmarked er hård både på B2C og B2B markedet, hvilket går ud over mirkobryggerierne der må lade livet i konkurrencen mod de store industribryggerier.
Blandt de eksisterende virksomheder på ølmarkedet er det Carlsberg der løber afsted med den største markedsandel på 58,8% og er dermed markedsleder. Royal Unibrew A/S har en markedsandel på 22,4% og fungerer derfor som en markedsudfordrer for Carlsberg.
De 4 største øl-brands Tuborg, Carlsberg, Royal og Heineken står alene for 66,2% af det danske ølsalg og udfordrer derfor de mindre nytilkomne konkurrenter på markedet.

---

Den danske kultur er meget bred, der er nemlig mange forskellige subkulturer og disse subkulture danner et bestemt baggrundsforhold hos konsumenten. Disse kulturelle baggrundsforhold kan dermed have indflydelse på konsumentens købsadfærd. Hvis forbrugeren er i en subkultur, fx eliteløbere hvor de af gode grunde ikke må drikke alkohol i sæsonen, så påvirker dette deres købsadfærd.

Denne subkultur er en god mulighed for den alkoholfrie øl, da de subkulture som ikke drikker alkohol stadig kan nyde en øl sammen med deres venner eller til maden. Subkulture som fx fodboldspillere har dog en anden indstilling, her er det nemlig en norm at drikke øl efter kampe, samt gå i byen.

Her bliver købsadfærden også påvirket. Derudover kan de kulturelle forhold påvirke forbrugeren i form af religion, da det fx er forbudt for muslimer at drikke alkohol ifølge islam. Forbrugerens sociale klasse kan også påvirke købsadfærden da forskellige socialklasser har forskellig købekraft. Fx vil en person med høj indkomst vil i større grad købe specialøl end en kontanthjælpsmodtager der hælder mere til køb af discount øl grundet den økonomiske ulighed.
Den danske kultur er kendetegnet ved at vi ved sociale sammenhænge tit drikker alkohol og ofte øl, når vi fx ser fodbold eller inviterer venner til middag.

Der er også sket en ændring i den danske kultur når det gælder køb af alkoholfri øl, flere og flere danskere køber nemlig alkoholfri øl. Fra 2017 til 2018 er der sket en stigning på 31,6%, på køb af alkoholfri øl. Samtidig tilbyder danske bryggerier nu også mange flere alkoholfrie øl at vælge imellem. Det er især forældre i børnefamilier, som lægger alkoholfrie øl i indkøbskurven.

Og det ses også at der bliver skænket flest alkoholfrie øl i Danmarks største byer, dette skyldes formentlig at den befolkningsgruppe der bor mange af i de store byer er trendsettere, samt karriere beviste mennesker som går op i en sund livsstil og dem der bor flest af i de mindre byer er den befolkningsgruppe som ikke er så vilde med forandringer.

Det er altså blevet mere trendy i nogle befolkningsgrupper at drikke alkoholfri øl, og man behøver ikke længere nødvendigvis at være gravid, skulle køre bil eller være tidligere alkoholiker, fordi man sidder med en alkoholfri øl i hånden. Tildensen blandt kunderne til at købe øl med lavere alkoholprocenter i, har også skabet en tildens hos de store bryggerier som nu begynder at satse meget mere på alkoholfri øl.

Carlsberg satser på at 6% af deres ølsalg skal være alkoholfri-øl inden 2022 og de udelukker ikke muligheden for at øge til 10% derefter. Det samme ses hos både Anheuser-Buschs og Heineken.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her