Bryggeribranchen i Danmark | Noter Afsætning

Indholdsfortegnelse
Indledning:

Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
- Kunder
- Konkurrenter
- Kulturelle forhold:

Opgave 3
På baggrund af bilag 9-12 bedes udarbejdet en kort analyse af bryggeriet Vestfyens interne forhold.
- Produktudvikling:
- Produktion:
- Marketing:
- Salg og service:
- Delkonklusion:
- Delkonklusion:

Opgave 4
Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter to forslag til vækststrategi, der vil kunne løse den valgte udfordring.

Uddrag
I 2017 udviklede det danske ølmarked 30 danske bryggerier sammenlignet med 16 nye bryggerier åbnet i 2016, og det samlede antal danske ølbryggerier vil nå 197.

Dette er også et rekordår for nye øl, da 1.622 nye øl er markedsført i år. Imidlertid blev 2018 et nyt rekordår med 1.825 nye øl lanceret.

Derfor viser det, at forbrugerne har tendens til at kræve mere ny øl. Mange bryggerier er etableret i mindre byer og øer, hvor de yder hjælp til lokal arbejdskraft og økonomi.

Carlsberg og Royal Unibrew er de virksomheder, som udgiver størstedelen af de nye øl. De følger den stigende efterspørgsel på specialøl og fokuserer på kvalitet frem for kvantitet.

Det tyder også på, at flere efterspørger alkoholfri- og tyndere øl. Dette kan også ses på den gennemsnitlige alkoholprocent i øl.

I 2013 var den gennemsnitlige alkoholprocent på 6,94%, hvor den i 2018 er faldet til 6,28%. Vi ser derudover også specialøl på hylderne i Coop og Rema1000, hvor de snart er lige så omfangsrige som vinene.

Fra 2012 til 2017 er specialølmarkedet steget fra 5% til 10%. Kim Fuglsang nævnte også, at det er vanskeligt at finde hyldeplads i supermarkeder, hvilket også kan indikere, at specialøl vokser markant.

Vi har også set, at store virksomheder som Carlsberg tilbyder nye specialøl under et andet mærke. Carlsbergs brand Crafted By leverer skræddersyede øl til enkeltpersoner og virksomheder.

Sammenlignet med industriel øl øger de to største virksomheder, Carlsberg og Royal Unibrew, investeringerne for at øge væksten i specialøl.

Derfor ønsker de at nyde øl kvaliteten, ikke beruset af mængde, men at sikre øl kvaliteten. Hvis man ser på markedsandelen efter øltype, er det klart, at Pilsner-øl er den mest solgte øl. Pilsners markedsandel er 59%.

Så er der 20% af klassisk / lager / blok. Nederst ser vi den førnævnte ikke-alkoholiske øl, som kun har en markedsandel på 2%.

Hvis vi ser på markedsandelen mellem de to selskaber, ligger Carlsberg Denmark A / S imidlertid øverst på listen med 58,8% efterfulgt af Royal Unibrew A / S med 22,4% og Coop Danmark A / S med 6,7%.

Andre virksomheder har 8,7%. Markedsandelen efter mærke ser ikke ud til at være meget anderledes. Tuborg og Carlsberg

begge ejet af Carlsberg Danmark A / S, har den største andel med 36,6%, efterfulgt af Royal med 10,6%. Vi ser også en stor andel af andre mærker her, de besætter 16% af markedet.

---

Til gavn for kunderne er virksomheden naturligvis afhængig af kunder, så de kan generere indtægter. Øl sælges i supermarkeder, restauranter og caféer.

Derfor er producentens kunder hovedsagelig formidlere, da det er her, de fleste øl sælges. Derfor er det vigtigt at etablere et godt kundeforhold til producenten.

Derfor stoler producenterne på den øl, der sælges her. Men for eksempel er Carlsberg og Royal så store, at forbrugerne har brug for disse produkter

at supermarkeder ikke kan undvære dem Med henblik på supermarkederne, afhænger forhandlingsstyrken derfor i høj grad af, hvor meget forbrugerne efterspørger produkterne.

Det er dog en anden sag med restauranterne, da folk typisk vil nyde en specialøl frem for en typisk pilsner, når de er ude og spise.

Restauranterne har derfor et stort udvalg af muligheder for øl. Det vil altså sige, at mellemhandlerne som sådan ikke har brug for en specifik øl, fordi de altid kan vælge en anden virksomheds øl.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu