Bryggeribranchen i Danmark | Afsætning – Terminsprøve

Problemformulering
Karakteriser det danske ølmarked. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Indledning
I 2017 har det danske ølmarked udviklet sig med 30 danske bryggerier, som i alt bliver til 197 bryggerier, sammenlignet med 2016, hvor der kun blev åbnet 16 nye bryggerier. Dette blev også rekordåret for nye øl, da der i dette år blev lanceret 1622 nye øl på markedet.

2018 blev dog til et nyt rekordår, hvor der blev lanceret 1825 nye øl. Det tyder derfor på, at forbrugerne har haft en tendens til at efterspørge flere nye øl.

Mange af bryggerierne bliver etableret i mindre byer og på små øer, hvor de hjælper med lokal arbejdskræft og økonomi.

Carlsberg og Royal Unibrew er de virksomheder, som udgiver størstedelen af de nye øl. De følger den stigende efterspørgsel på specialøl og fokuserer på kvalitet frem for kvantitet.

Det tyder også på, at flere efterspørger alkoholfri- og tyndere øl. Dette kan også ses på den gennemsnitlige alkoholprocent i øl. I 2013 var den gennemsnitlige alkoholprocent på 6,94%, hvor den i 2018 er faldet til 6,28%. Vi ser derudover også specialøl på hylderne i Coop og Rema1000, hvor de snart er lige så omfangsrige som vinene. Markedet for specialøl er fra 2012 til 2017 steget fra en andel på 5% til 10%. Kim Fuglsang nævner i øvrigt, at det er utrolig svært at få hyldeplads hos supermarkederne, hvilket også kan tyde på, at specialøl er i markant vækst.

Vi ser også, at store virksomheder som eksempelvis Carlsberg, leverer nye specialøl under et andet brand. Carlsbergs brand, Crafted By, leverer skræddersyede øl til private og virksomheder.
De to største virksomheder, Carlsberg og Royal Unibrew, satser meget på denne stigning i specialøl i forhold til industriøl. De går altså efter, at øl skal nydes og indeholde kvalitet frem for beruselse og kvantitet.

Uddrag
Øl er et fysisk håndgribeligt produkt, der findes mange forskellige variationer af. De funktionelle egenskaber er primært alkohol og smag. Det vil sige at man kan drikke øl, hvis man har lyst til at blive beruset eller hvis man har lyst til at smage øl. Alkoholen i øl varierer meget, da der både findes alkoholfri øl og meget stærke øl med alkoholprocenter op over 8%.

Den smagsmæssige kvalitet består af primært at øllets farve og udseende. Det er for eksempel mængde af skum eller mørk og lys øl. Under imagemæssig kvalitet findes øllets bidrag til kundens personlige image. Det kan for eksempel være miljøbevidsthed. Produktet klassificeres under kortvarige produkter i B2C-markedet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her