Bryggeribranchen i Danmark Opgave

Opgavebeskrivelse
Opgave 1:
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15.

Opgave 2:
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Opgave 3:
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opgave 4:
Diskuter følgende udsagn:
a) Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b) Private labels er en fordel for øl producenterne.
c) Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Bostonmodellen.

Opgave 5:
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du: Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Opg. 1:
197 åbne bryggerier og kontraktbryggerier består det danske ølmarked af. Kontraktbryggerier er bryggerier der brygger på andre bryggeriers anlæg. De største virksomheder der er på markedet, er Carlsberg, Royal Unibrew, Coop, Harboe, Bryggeriet Vestfyen, Premium Beer, og mange andre, hvor Carlsberg er markedsleder.

Virksomhederne tilbyder produkter indenfor de forskellige øltyperne herunder, pilsner, stærk pilsner, hvedeøl, Stour, Classic, men også alkoholfri øl. Hvis man kigger på de 6 største brandts på ølmarkedet, baseret på flest solgte øl er der: Tuborg, Carlsberg, Royal, Heineken Premium, Harboe.

For ølmarkedet er kunderne B2B, hvor øllene bliver distribueret igennem mellemhandlere såsom supermarkeder, caféer, kroer, restauranter osv., Som lovgivningen lyder, skal forbrugerne være over 16 år for at købe øl med alkoholprocent op til 16,4 %i supermarkeder, og over 18 år for at drikke øl på restauranter.

Kunders efterspørgsel har ændret sig en del i løbet af de seneste par år, dette kan ses ved udviklingen i markedet. Kunderne har nu meget mere fokus på kvalitet frem for kvantitet.

---

Opg. 3:
Der bliver brugt forskellige produktparameteren i bryggeribranchen alt efter målgruppen og hvilke produkter der er i den pågældende målgruppe.

Hvis man f.eks. tager udgangspunkt i alkoholfri øl, hvor de største forbrugere er familiere med en mere aktiv livsstil, samt forældre i børnefamilier. Alkoholfri øl er stadig i vækstfasen, efterspørgslen er høj, og de fleste virksomheder skal gerne positionere sig med et alkoholfrit produkt, da det skaber værdi for kunden.

Man kan ud fra 2 perspektiver se købemotivet. Når man køber alkoholfri øl, så køber man noget anderledes, det er her formen snob der er i spil, da det ikke er den generelle norm i Danmark. Man ønsker dog i Danmark at den alkoholfrie øl bliver en del af den mere almindelig norm, man håber altså at købet kan blive mere bandwagon, altså at købe som andre.

Alkoholfri øl er et forholdsvis homogent produkt, derudover er det også et meget kortvarigt produkt. Da virksomhederne gerne vil have at købet af alkoholfri øl bliver mere et vanekøb i stedet for at engangskøb eller impulskøb, sætter man kravet til produktets kvalitet højt.

Århus Bryggeri har for at efterleve kundernes efterspørgsel brygget deres alkoholfrie øl som en “tynd øl” med 1 % alkohol, da det er her de føler smagen kommer til udtryk, dette skaber værdi for kunden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu