Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for det danske kosmetikmarked.

2. Analyser konkurrencen på det danske kosmetikmarked.
- Porter's five forces
- Leverandører
- Kunder
- Nye indtrængere
- Substituerende produkter
- Konkurrencesituationen i branchen

3. Analyser hvilke vækststrategier de ovennævnte virksomheder anvender på markedet.

4. Diskuter følgende udsagn
○ Da Matas købte kosmetikmærket Nilens Jord var der tale om horisontal integration.
○ Matas følger konkurrencestrategien differentieringsfokus.

5. Identificér en væsentlig udfordring for en valgfri udbyder på kosmetikmarkedet. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.a

Uddrag
Det danske kosmetikmarked er i hastig udvikling. Hvis man er på udkig efter gaver eller bare skal købe parfume, neglelak eller andre produkter til personligpleje, vil de fleste nok tænke på butikskæden Matas.

Matas har i de sidste årtier har været danskenes fortrukne kosmetik butik. Denne tankegang er i høj grad blevet udfordret på det sidste, da der er kommet nye spillere ind på markedet for kosmetik.