Kosmetikmarked | Afsætning

Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for det danske kosmetikmarked.
2. Analyser konkurrencen på det danske kosmetikmarked.
3. Analyser hvilke vækststrategier de ovennævnte virksomheder anvender på markedet.
4. Diskuter følgende udsagn:
• Da Matas købte kosmetikmærket Nilens Jord var der tale om horisontal integration.
5. Identificér en væsentlig udfordring for en valgfri udbyder på kosmetikmarkedet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Når man befinder sig på kosmetikmarkedet kan der være relativt mange udfordringer i og med der er mange udbydere, med nogenlunde det samme sortiment. Man skal altså som udbyder differentiere sig fra sine konkurrenter for at interessere forbrugeren og fange forbrugerens opmærksomhed.

Der bliver altså nødt til at være noget specielt ved denne virksomhed for at forbrugeren skal vælge netop den ene udbyder og være loyal kunde der.

Dette er et marked som kan være svært at differentiere sig på, da det naturligvis skal være til forbrugeren fordel, men skal gavne virksomheden omsætningsmæssigt.
Dette har den udbyder jeg har valgt at identificere en udfordring på, bestemt prøvet på.

Luxplus.dk har valgt at differentiere sig på den måde at det udelukkende er digitalt og at man har et månedligt abonnement til 89kr månedligt og derigennem får man alle produkterne til meget billigere penge. Man kan få helt op til 80% rabat, blot ved at blive medlem.

Det Luxplus.dk så har erfaret er at kunderne glemmer at de har abonnementet og derfor betaler 89kr om måneden selvom de ikke køber noget derinde.

Man kan delvis diskutere at det er godt for Luxplus.dk, da de jo får indtjening uden at skulle afgive nogen produkter, men det er tilsyneladende så mange der ikke er opmærksom på at abonnementet ikke stopper af sig selv at Luxplus.dk har mistet utroligt mange kunder og har fået rigtig mange dårlige anmeldelser.

Det skal siges at Luxplus.dk tilbyder en måned gratis hvor så derefter er der månedlig betaling på 89kr.

Jeg vil altså identificere udfordringen til at være Luxplus.dk ikke reklamere nok med at de hæver pengene hver måned efterfølgende af den gratis måned og at de ikke siger til kunden at den gratis måned er gået.

En anmeldelse lød ”Brugt 5000kr på 5 år, kun købt 3 mascara”, dette har været fordi kunden ikke har været opmærksom på at Luxplus.dk har hævet 89kr hver måned.

Dette giver altså Luxplus.dk mange dårlige anmeldelser og der er derfor rigtig mange der hopper fra og slet ikke tør at starte på et abonnement med Luxplus.dk da man skal være utrolig vågen.

En løsning til dette problem kunne være at Luxplus.dk skulle promovere med at man skal sige sit abonnement op selv og det ikke bliver gjort automatisk.

En anden løsning kunne være at der hvor de oplyser at de 89kr bliver trukket efter den første gratis måned, skal stå større og med en anden farve end hvad alt det andet står med.

En tredje løsning kunne være at Luxplus.dk skulle sende forbrugeren en mail, når den gratis måned var gået og der kunne forbrugeren så vælge om de ville fortsætte eller sige det op.

En fjerde løsning kunne være at man kunne være medlem som er sat på pause. Man kunne altså f.eks. give 10kr månedligt de måneder man ikke regner med at købe noget i stedet for de 89kr.

Disse forskellige løsninger ville alle sammen være til gavn for forbrugeren og knap så meget til Luxplus.dk udover at de mister utroligt mange forbrugere som tidligere nævnt, da mange fokusere mere på de negative anmeldelser end de positive anmeldelser når de skal prøve et nyt produkt eller en ny hjemmeside.

Luxplus.dk bliver altså nødt til at fokusere mere på at promovere hvordan deres medlemskab fungere i stedet for at miste mange forbrugere, da de hurtigt og nemt kan oplyse forbrugeren om hvordan det fungere.

De kan altså benytte sig af Sales promotion, Direct marketing og online marketing for at forfremme og forbedre forbrugerens oplevelse og den vej igennem beholde deres kunder og skabe mere omsætning end de gør i forvejen.

Luxplus.dk har ikke den samme slags konkurrence som f.eks. Matas har med normal fordi Luxplus.dk’ produkt er så unikt at man netop til vælger dem på andre begrundelser end hvad man gør med de almindelige fysiske butikker.

Sådan får du adgang til resten af materialet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her