Indledning
Pandora er et dansk aktieselskab, som blev grundlagt i 1982 af Per- og Winnie Enevoldsen. Pandora gik fra at være en lille og simpel juvelbutik, til at blive en af de førende, internationale smykkevirksomheder.

De beskæftiger til dagligt over 21.200 medarbejdere, fordelt på mange lande, men dog er langt de flest fra Thailand, hvor deres produktion finder sted.

I dag operer Pandora på seks kontinenter ved hjælp af ca. 7.900 forhandlere, hvor over 2.100 af dem er franchise butikker

Indholdsfortegnelse
Lav en værdikæde og fortolk videre på dem:
Virksomhedens infrastruktur:
Menneskelige ressourcer:
Teknologiske ressourcer:
Indkøbsfunktion:
Indgående logistik (råvarer)
Fremstillingsproces (færdigvarer)
Udgående logistik:
Markedsføring + salg:
Service aktiviteter:

Identificer virksomhedens største konkurrent:
Hvilke konkurrencemæssige fordele har din virksomhed ift. den største konkurrent:
Hvad er din virksomhedens kernekompetence:

Uddrag
Virksomhedens infrastruktur:
- En meget stor del af Pandoras aktiviteter er styret af et hovedcenter her i Danmark. Hvorimod deres produktion ligger i Thailand.

Det kan give nogle problemer hvis man ikke gør som Pandora. Ifølge artiklen ”Videokonference binder Pandora sammen” bliver Pandora bundet sammen af dette videokonferencesystem, som skal give besparelser på kommunikationsfronten.

Pandora har nemlig mange kontorer rundt i verden, samt har de deres distributionscenter i Tyskland. Dette nye kommunikationssystem skal så binde alle dette sammen, hvor de så hurtigere kan udveksle ideer og løsninger på forskellige udfordringer.

Dette er en vigtig ting at få implementeret i Pandora, da det er et hårdt marked de opererer på og derfor kan der ikke være for meget spildtid på kommunikationsområdet.

- http://www.netteam.dk/referencer/pandora/
- brug PDF uni studerende

Menneskelige ressourcer:
- Som Pandora selv siger det på deres hjemmeside så får deres medarbejdere konkurrencedygtige lønninger og mange andre goder, som gør at deres personale er glade og tilfreds med at arbejde hos Pandora.

Pandora skriver også på deres hjemmeside, at butikspersonalet får omfattende træning af deres salgskompetencer, så de kan rådgive kunden på bedst mulige måde.

Som der også står i Flensborg avis, så har Pandora brugt nogle af deres ressourcer på, at uddanne Jane Jørgensen til Visual Specialist. Denne uddannelse gør, at hun nu kan produkterne ud og ind og kender konceptet rigtigt godt.

Det at Pandora vælger, at prioritere at uddanne deres personale gør, at de alt andet end lige vil have langt større mulighed for, at kunne rådgive kunden bedre og i sidste ende sælge mere da de ved hvordan man helt præcist skal agere over for en kunde.

---

Som det fremgår i artiklen ”Pandoras guld- og sølv-indkøb koster dyr” står der også, at Pandora vælger at købe råvarer ind til hele året så de hele tiden kan opretholde en produktion og øge den hvis der kommer en stigende efterspørgsel på deres produkter.

Dog kan det også gå skidt som det i dette tilfælde skete. Det skete pga. at råvarepriserne på guld og sølv faldt efter deres indkøb og det gjorde at de tabte en del penge.

Men grunden til at Pandora har valgt at benytter sig af denne indkøbsstrategi er fordi de kan få en hele del stordriftsfordele ved at købe det hele på en gang.

Dog kunne Pandora også vælge at benytte sig af Just-in- time da de på den måde kunne indgå prisudsving på deres råvarer.