Indholdsfortegnelse
IKEAS infrastruktur:
IKEAS menneskelige resurser:
IKEAS produkt og teknologiudvikling:
IKEAS indkøb/ forsyninger:
IKEAS indgående logistik:
IKEAS produktion:
IKEAS udegående logistik:
IKEAS marketing og salg:
IKEAS service efter salg:
2. Argumenter for hvad der giver IKEA konkurrencemæssige fordele.

3. Argumenter for hvad der er IKEAs kernekompetence (kompetencen er relativt unik og vanskelig at kopiere for konkurrenterne, kompetencen kan anvendes bredt dvs. ofte og på flere markeder og kompetencen skaber positiv kundeværdi ved brug af produktet eller ydelsen)

Uddrag
1. Analyser IKEAs værdikæde vha. Porters oprindelige værdikæde. Undersøg hvilken betydning de forskellige aktiviteter har fx. for omkostningerne, kunderne etc. Hvordan skaber IKEA værdi for kunderne?

IKEAS infrastruktur:
I Danmark har IKEA 5 varehuse, med i alt 2290 medarbejdere.

Ikea er en kendt virksomhed der både producere og sælger direkte til slutbrugeren. I Danmark har Ikea 5 varehuse og i alt 2290 medarbejdere. Ledelsen i Danmark IKEA består af 8 ledere.

INKGA Group er en slags samarbejdsparter/ franchisetager til IKEA. De driver IKEAS varehuse.

Ikeas varehuse foregår sådan at man kan en masse udstillinger af deres møbler. Hvorefter man selv kan gå ned på ”lagret” og finde de møbler man vil købe.

IKEAS menneskelige resurser:
IKEAS medarbejdere er en meget vigtig del af virksomheden. Deres medarbejde findes både i udstillingsafdelingen og lager afdelingen.

På udstillingsafdelingen kan de blandt andet hjælpe kunder med at indrette et køkken eller andet.

Og i lager afdelingen hjælper de med at finde de steder møblerne er osv. Generelt udbyder de en service, der er meget nødvendig for kunderne. Og så har IKEA både scan selv kasser og almindelige betjeningskasser.