Indholdsfortegnelse
Redegørelse - Det danske kosmetikmarked
Analyser konkurrencen på det danske kosmetikmarked.
- Konkurrencesituationen i branchen
- Nye indtrængere
- Leverandører
- Kunder
- Vurdering af branchens styrkeforhold
Analyser hvilke vækststrategier de ovennævnte virksomheder anvender på markedet.
- Matas:
- Normal:
- Luxplus:
- Boozt.com:
- Goodiebox:
Diskuter følgende udsagn:
- Da Matas købte kosmetikmærket Nilens Jord var der tale om horisontal integration.
- Matas følger konkurrencestrategien differentieringsfokus.
Identificér en væsentlig udfordring for en valgfri udbyder på kosmetikmarkedet. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
Markedet for kosmetik omfatter produkter til personligpleje, såsom parfume, neglelak eller lignende produkter. Det danske kosmetikmarked har været i hastig vækst de seneste år.

Markedet er bestående af mange udbydere hvor konkurrencen er høj, hvilket gør at vi kan karakterisere det som red ocean. Kosmetikmarkedet er i dag præget af mange forskellige aktører.

I en lang række år sad den danske butikskæde Matas næsten monopol på det danske marked for salg af kosmetik, dog har markedet ændret sig markant de seneste år.

Især butikskæden Normal har vundet sig frem på markedet ved at sælge EU-importerede mærkevare bl.a. i kategorien kosmetik til billige priser.

Mindre aktører som også er blevet lidt tydeligere, er den abonnementsbaseret virksomhed Luxplus, som sælger kosmetik produkter på udsalg op til 80% for medlemmer.

Luxplus er ikke de eneste der satser på en abonnementsordning, Goodiebox er også en abonnementsbaseret forretning dog med en lidt anden forretningsmodel.

Her betaler du månedligt for at få en boks med forskellige tilfældige mærke-kosmetikprodukter, som du ikke selv har valgt på forhånd.

Derudover er der den store onlinegigant Boozt.com som har udvidet sit sortiment til at omfatte kosmetikprodukter, især dyrere kosmetikmærker.

---

Konkurrencesituationen i branchen
Konkurrenceformen er differentieret oligopol, da der er få store udbydere der dominerer markedet.

Matas er markedsleder på det danske marked indenfor salg af kosmetik. Den stærke position skyldes stor kundeloyalitet og en meget intensiv distribution.

Nye indtrængere
Det er ikke svært at etablere sig som udbyder på markedet for kosmetik, da distributionen forgår gennem salg via egen hjemmeside, eller til mindre specielle butikker.

Dog har de nuværende store udbydere stordriftsfordele, da de derved kan tilbyde lave priser. På samme måde bruger de nuværende store og veletableret udbydere på markedet meget kapital på at differentierer sig fra konkurrenterne samt kapital til intensiv markedsføring.

Derfor kan det samlet set være kapitalkrævende at etablere sig som udfordrende udbyder og indgangsbarriererne er derfor høje.

En mulig trussel på det danske kosmetikmarked, kunne være Amazon, som har en stor kundebase, samt meget kapital.