Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for det danske kosmetikmarked.
2. Analyser konkurrencen på det danske kosmetikmarked.
3. Analyser hvilke vækststrategier de ovennævnte virksomheder anvender på markedet.
4. Diskuter følgende udsagn:
5. Identificér en væsentlig udfordring for en valgfri udbyder på kosmetikmarkedet.

Uddrag
1. Redegør kort for det danske kosmetikmarked.

Det danske kosmetikmarked er i progressiv udvikling. Der er mange udbydere og særdeles mange kosmetiske produkter de hver især udbyder.

Det danske marked er ledet af L’Oreal, som sidder på den største markedsandel. Lige under L’Oreal har er der især tre markedsudfordrer, Mac, Max Factor og Maybelline New York.

Langt de fleste af de andre mærker er markeds nicher, og har derfor ikke den ligeså stor indflydelse på markedets udvikling.

Det danske kosmetikmarked udvikler sig ekstremt meget, da den hele tiden skal opdatere sig med nye trends og kultur og brugen af kosmetik.

Det er derfor vigtigt at være med på moden hvis man skal være førende indenfor kosmetikbranchen, da den ændre sig konstant.

---

Substituerende produkter

I forhold til substituerende produkter spiller tilgængeligheden en stor rolle. Mange dagligvarebutikker er begyndt at sælge kosmetiske produkter.

Det vil sige, at kunderne ikke nødvendigvis skal ned i en autoriseret kosmetik-butik, da de bare kan købe det til konkurrencedygtige (hvis ikke billigere) priser når de alligevel handler ind.

Dette ses især i store fødevarebutikker som fx Føtex, Kvickly, Meny mf. En stor trussel for de substituerende produkter er kundeloyalitet, da mange kunder har et brand eller en bestemt vare de foretrækker.

Det er derfor svært for udfordrende at vinde kundernes loyalitet, da de allerede har knyttet sig til et andet produkt eller brand.