Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for det danske kosmetikmarked.
2. Analyser konkurrencen på det danske kosmetikmarked.
3. Analyser hvilke vækststrategier de ovennævnte virksomheder anvender på markedet.
- Matas og Stylebox
- Boozt.com
- Luxplus
- Normal
- Goodiebox

4. Diskuter følgende udsagn:
o Da Matas købte kosmetikmærket Nilens Jord var der tale om horisontal integration.

o Matas følger konkurrencestrategien differentieringsfokus.

5. Identificér en væsentlig udfordring for en valgfri udbyder på kosmetikmarkedet. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
1. Redegør kort for det danske kosmetikmarked.
Kosmetikmarked i Danmark er en stor branche, som er i en stigende udvikling.

Branchen indeholder produkter, som dækker kundernes behov og ønske alt lige fra personlige pleje, neglelak, parfume og makeup. Marked kaldes også for konsumentmarked, fordi det dækker kundernes behov.

Det seneste stykke tid er der kommet mange nye spiller på marked. Tankegangen om at kosmetik sortiment findes i Matas er på nuværende tidspunkt blevet udfordret af konkurrenterne Boozt.con, Luxplus, Normal og Goodiebox.

Fælles for disse nye konkurrenter er, at de dækker kundernes behov ift. Deres ønsker. Virksomhederne på kosmetikmarked har alle sammen forskellig forretningsmodeller og marked er primært domineret af få stor, differentieret oligopol.

Kosmetikmarked er en bred branche, nogle af de nye spiler har det seneste stykke tid ekspanderet meget på blandt andet de nordiske lande.

Generelt er det geografiske område stort i branchen, fordi man stort set kan finde noget kosmetik i alle dagligvarebutikker, og eftersom der ligger en del dagligvarebutikker rundt omkring i landet er det et stort marked.

2. Analyser konkurrencen på det danske kosmetikmarked.
For at analysere konkurrencen på det danske kosmetikmarked har jeg valgt at blandt andet at bruge markedspositioner på markedet.

Matas er tydligt markedslederen, fordi de sidder på den største markedsandel af markedet. Derudover har de også omkring 1,8 millioner medlemmer.

Matas markedsudfordrer er Normal, fordi de har et stort sortiment og lave priser hvilket trækker kunder, samt deres ekspansioner på udenlandske markeder.

Markedsfølgeren i branchen er de to abonnement basseret virksomheder Goodiebox og luxplus. Markedsnicher er boozt.com, grundet deres fokus på de dyre mærkere og derved en mindre målgruppe.

Konkurrencen på marked er generelt meget hård, fordi aktører som Matas og normal har en stor konkurrence om blandt andet kunderne.

Kunderne er stor spiller på marked, i det de har magten samt forhandling styrke fordi de er på udkig efter besparelse.

En spiller på marked som har mindre magt, er leverandørerne på marked har ikke en enormt stor indflydelse på konkurrencesituationen, grundet den store mænge af leverandøren som kan levere det samme.

Det er generelt meget nemt at komme ind på marked, da omkostningerne er lav og det hele handler om ens image og at stjæler konkurrenters kunder, derfor er truslen for nye indtrængene virksomhed høj.