Det Danske Ølmarked | Noter Afsætning Case

Indholdsfortegnelse
Opgave 1: Bilag 1,2, 3, 13, 14, 15
Opgave 2:
Opgave 3:
Opgave 4:
a. Bryggeriet Vestbyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked
b. Private labels er en fordel for øl producenterne
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst beregnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.
Opgave 5

Uddrag
Det er ingen hemmelighed at det danske ølmarked har haft en markant stigning. Dette skyldes at der er kommet flere producenter til på markedet, både store og små. Dette skyldes også nye trends og tendenser der er opstået.

Den største virksomhed på ølmarkedet i Danmark er Carlsberg, der er markedsleder på markedet med en 58,8 procent markedsandel.

Herefter har vi Royal Unibrew, der er en markedsudfordrer for Carlsberg med en 22,4 procent markedsandel.

Herefter deles markedet op i mange markedsfølgere og markedsnicher, såsom Coop Danmark A/S, Harboes bryggeri, og forskellige private labels. Markedsfølgeren Coop Danmark A/S, ligger på en markedsandel på 6,7 procent.

Herefter deles den resterende del af markedet op i markedsnicher, hvor vi har Harboes Bryggeri A/S med 1,7 procent markedsandel, herefter Bryggeriet Vestbyen A/S med 0,6% procent markedsandel.

I året 2017 dukkede der 1.622 nye øl på det danske ølmarked. Dette skyldes at Danmark har fået 197 nye åbne bryggerier og kontraktbryggerier, der har lanceret og udviklet øl. Ølmarkedet i Danmark er inddelt i industriøl og specialøl.

Specialøl markedet har specielt været voksende de sidste par år I Danmark, og har ramt danskernes behov på en helt ny måde.

Vi kan se dette ved at flere producenter vælger at satse på specialøl, da man mener at dens værdier er noget de danske indbyggere vil vægte mere og mere. Dette er værdier såsom kvalitet mod kvantitet, eller nydelse mod beruselse.

Hvis man tager et nærmer kig på markedet for specialøl i Danmark, kan man se at det har været stigende fra 2012 til 2017, fra omkring 5% til lige under 10%.

Ikke mindst har hylderne med specialøl, været så gode, at de nærmest er på samme størrelse som vinhylderne.

Dette kan dog have medført til at salget for de typiske industriøl været faldende, ifølge tallene fra bryggeriforeningen.

Tager man et nærmere blik på de forskellige markedsandele for de forskellige øltyper, solgt i Danmark, ser vi at det stadigvæk er Pilsneren der er den mest hyppige.

Den rummer 59% af det samlede salg, hvorimod Classic og stærk pilsner fylder kun 20% og 12% af det samlede salg.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu