Danske ølmarked | Afsætning

Opgavebeskrivelse
Opgave 1:
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2:
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Opgave 3:
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opgave 4:
Diskuter følgende udsagn
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for øl producenterne.

Opgave 5:
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Indledning
Ølmarkedet er i stor vækst med virksomheder som Carlsberg Danmark A/S og Royal Unibrew A/S og med brands som Tuborg, der har de helt store markedsandele der fortsat er i vækst.

2017 var et positivt år for ølmarkedet, hvor der blev lanceret 1662 nye øl på det danske marked. I 2018 var der 197 bryggerier og kontraktbryggerier, hvor det blev til en rekord at hele 30 bryggerier fik deres debut i 2017. De danske bryggerier findes ofte i de små byer og på mindre øer.

Typen af øl har igennem de sidste par år ændret sig. Efterspørgslen på specialøl og håndværksøl, samt tynde øl er steget igennem de sidste par år. Kendetegnet ved håndværksøl er at der er fokus på kvaliteten fremfor kvantiteten, hvilket vil sige at nydelsen ved øllen vægtes højere end alkoholprocenten. Carlberg Danmark A/S og Royal Unibrew A/S har som nogle af de helt store virksomheder i Danmark, valgt at satse håndværksøl som er et koncept der startede op i USA under navnet craft beer.

Uddrag
Et eksempel på den hårde konkurrence på markedet er Bryggeret Vestfyn som især kan mærke presset fra det danske marked samt den tyske grænse. Den hårde priskonkurrence har resulteret i at virksomhedens salg er faldet med syv millioner kroner i forhold til året før. Det som også rammer konkurrencen hårdt, er de store markedsledere, hvor mærkevarerne er populære.

De danske supermarkeder er også igennem de sidste par år begyndt at brygge deres egne øl og dermed konkurrere i den hårde kamp om forbrugere via privat labels. En af de senere opgørelser har vist at supermarkedskæderne egne mærker udgjorde 27 procent af omsætningen ved salg af øl. Med mange udbydere, trængt plads på hylderne i supermarkedet, grænsehandel og supermarkedernes privat labels er konkurrencen om en markedsandel altså hård for virksomhederne som brygger og sælger øl på det danske marked.

Igen i nærmiljøet ligger kunderne som har forskellige præferencer som virksomhederne skal prøve at ramme og dermed påvirker dem.

Igennem de seneste par år er alkoholfrie øl blevet mere fortrukken. I 2018 var salget af de alkoholfrie øl på 13 millioner flasker og dåser, hvilket svarer til en stigning på 31,6 procent fremfor året før. Udviklingen af de alkoholfrie øl har også været hård for virksomhederne at skulle følge igennem de seneste år. For at par år tilbage var der kun enkelte typer alkoholfrie øl, hvor der i dag er et større udvalg. Det er en udfordring for de danske bryggerier at finde den gode smag frem i de tynde øl. Det har altså krævet at bryggerierne har investeret i denne type øl, så de netop kunne udvikle sig i takt med at efterspørgslen stiger.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her