Dansk ølmarked case AFS A årsprøve | Afsætning

Uddrag
Her vil karakterisere det danske Ølmarked, hvor jeg kommer ind specialøl og de forskellige bilag som omhandler specialøllets udvikling.

Tager man et kig på det første bilag, er man en stor udvikling i det danske ølmarked. I tiden 2017 og frem er der etableret flere og flere private bryggerier, nogle har deres eget bryggeri, og andre har en kontrakt mes større bryggerier. De nye bryggerier ligger primært i små landsbyer og øer, hvilket gør meget for fællesskabet i de små byer. Markedet har haft en stigende efterspørgsel på bryggerier i de landområder. I 2017 var der 197 bryggerier hvor 30 af dem var debutanter, dette var næsten en fordobling for 2016, dette viser at det danske ølmarked vækster og er i stor fremgang. Carlsberg og Royal Unibrew er dog stadig dem som udgiver flest nye øl til markedet, det gør de begge der er en stor stigning i specialøls markedet.

Mange mennesker begynder at gå mere op i smag og kvalitet frem for billig kvantitet. Det ser man i det tredje bilag hvor der bliver vist at det næsten er samme antal specialøl som der er vine. Mange restauranter har også specialøl på deres menu, hvilket gør at flere er mere tilbøjelige til at vælge en specialøl frem for en normal pilsner. I bilag 2 ser man at der er en stor ændring i det danske ølmarked, det er sket ved at øl bliver tyndere med mindre alkoholprocent i. Manden i bilag 2 mener at der skal være lidt alkohol i da alkoholfri øl ikke smager som en øl. Han siger også at de lave procenter gør øllen til en ”køre øl”. Den øl hedder ”den tynde øl” som er brygget på Aarhus bryghus. Mange mennesker tænker også på økologi og sundhed hvilket gør at de lave alkoholprocenter hitter for folk det går op i sundhed og helbred, I bilag 13 ser man hvordan alle former for øl der bliver solgt i Danmark fordelt på procent, ser man at pilsneren stadig er klart i top over den øl der bliver solgt mest.

Efter det kommer Classic og Lager. I Bilag 14 ser man at Carlsberg er en stor markedsleder, med deres 58.8 procent andel. Op løberen går til royal Unibrew so med deres 22.4 procent er Danmarks andenstørste bryggeri. Overordnet set giver bilag 14 en oversigt over markedsandelen for danske bryggerier. I Bilag 15 ser man de øl som der bliver solgt mest i Danmark, her ligger Tuborg på en klar første plads med 36.6 procent at salget hvor Carlsberg ligger på de 14.5 procent.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu