Årsprøve i Afsætning 2020

Indholdsfortegnelse
1. Redegør for Skagenfoods målgruppe(er)
2. Lav en værdikædeanalyse af Skagenfood.
3. Analyser 2 faktorer i omverdenen, der påvirker Skagenfood.
4. Udvælg 1-2 analysemodeller indenfor konkurrenceforhold og konkluder, hvordan Skagenfood står på det danske marked for måltidskasser.
5. Ved at inddrage nogle af svarerne fra opgave 1-4 skal du vurdere, hvilken vækststrategi, du vil anbe- fale Skagenfood.

Uddrag
Konkurrencetragtmodellen: I løbet af de sidste par år er konkurrencen indenfor mad- og måltidskasser vokset markant.

Der er kommet mange nye konkurrenter, som enten udbyder det samme eller lignende som hinanden. I den snævre ende af konkurrencetragten ligger Skagenfood næsten selv.

De er den eneste af de store virksomheder som har fokus på fisken, hvor Aarstiderne fx har et større fokus på sunde måltider med frugt og grønt. Et skridt længere henne ad tragten ved samme produktkategori kommer alle de forskellige måltidskasser; veganer, glutenfri, fisk, kød, grønt og meget mere.
'
Her har konkurrencen været voksende på det seneste, hvilket direktøren for Retnemt også fortæller til Fødevare Watch i 2019.

Behovet for mad kan dog opfyldes på andre måder end måltidskasserne. Det kan blandt andet være en tur til det lokale super- marked eller en restaurant, som tilfredsstiller dette behov.

I den helt brede ende af konkurrencen kæmper alle de forskellige virksomheder om forbrugerens penge, om det skal bruges på tøj eller mad bestemmer de selv, men hver enkelt virksomhed har mulighed for at påvirke kunden til at vælge deres produkter vha. Markedsføring.

Man kan dog konkludere på konkurrencetragtmodellen ved at sige, at Skagenfood har stor konkurrence inden for måltidskasserne, men set ift. Kunden som foretrækker fisk, står de stærkt.

Præferencer på markedet: Mange mennesker er blevet mere og mere specifikke om hvad de kan lide og hvad de helt sikkert ikke kan lide. Mad er et område, hvor nogle enten har præferencer på grund af allergier, livsstil eller at de bare er kræsne.

Derfor er præferencestyrken forskellig alt efter hvilken kunde der er tale om. En kernefamilie vil måske være ligeglad med, om de får laks eller kylling, hvorimod en pescetar har en klar præference. Jo større udvalg Skagenfood får, jo flere kunder vil de kunne få.

Da der er mange forskellige udbydere af måltidskasser, er det vigtigt at de gør noget for at skabe en stærkere præference blandt konsumenterne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her