Afsætning årsprøve | Måltidskasser & convenience produkter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Redegør kort for markedet for convenience produkter. Inddrag video 1 og 2 samt bilag 1 og 2.

Opgave 2
Analyser baggrunden for udviklingen i markedet for convenience produkter. Analysen må maksimalt fylde 500 ord.

Opgave 3
Analyser konkurrencesituationen for måltidskasser.

Opgave 4
Diskutér kort følgende udsagn:

a. Der er høje indtrængningsbarrierer på markedet for måltidskasser.
b. Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagenfood, er det et udtryk for horisontal integration.
c. Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.
d. Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.

Opgave 5
Identificer en væsentlig udfordring for en selvvalgt udbyder i conveniencemarkedet. Diskuter
mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Der er kommet en fødevaretendens på det danske fødevaremarked, navnet er convenience food. Convenience food er mad der er blevet forarbejdet eller forberedt, inden forbrugeren købet det.

Convenience food gør det det nemmere for travle familier/mennesker at lave frokosten eller aftensmaden, derfor vil forbrugeren heller bruge lidt ekstra penge på Convenience produkter, end de vil bruge til på at krydre bøffen eller snitte grøntsager. Dette er en tendens som både Dansk supermarked og Coop satser på.

Årsagen til udviklingen på Convenience markedet mener forbrugerekspert Dorte Wimmer, skyldes dårlig planlægning, især i den målgruppe hun betegner som ”generation y”, som er unge mellem 15- 34.

Vi vil tage alle de genveje vi kan for at spare tid, og en af de genveje er blevet convenience food, som er et nemt og sundt alternativ.

Tidligere var forbandt man convenience food, med fryseprodukter, hvor maden bag emballagen tit var skuffende og kedeligt. I dag er meget convenience food på køl, og emballagen er gennemsigtig og overskuelig, som man kan se hvad man betaler for.

På noget convenience food fremgår det også at det enten er økologisk, eller at det er en gourmetkok der har stået for forarbejdet. Dette kan også spille en rolle, da kulinarisk kvalitet samt en restaurantfornemmelse er i høj kurs.

Det er typisk enlige og ældre, der især vælger den nemme løsning, da det giver god økonomisk mening. Det kan dog være dyrt for en stor familie at skulle mætte alle med convenience food hver dag. Dog kan man se i video 1, at der er flere familier der ikke kunne undvære convenience food, dette er især travle familier.

Convenience food er i stor udvikling, og der er ingen tegn på at tendensen vil stoppe. Udvalget bliver bedre, sundere og nemmere, derfor vil flere forbrugere få øjnene op for den tidsbesparende mad af god kvalitet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu