Convenience produkter | Noter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1. 3
Opgave 2. 4
Opgave 3. 5
Opgave 4 8
Opgave 5. 9
Kildeliste: 10

Uddrag
Convenience food er et begreb der dækker over fødevarer, som er blevet forberedt eller forarbejdet, i større eller mindre grad. Dette gør at folk med en travl hverdag

eller et lavt overskud, har mulighed for at få noget hurtig mad. Inden for convenience Food, er der nogle forskellige slags mad, som går ind under denne kategori.

Dette er alt fra en salat i køleren i din lokale dagligvarebutik, til færdiglavet sovs og andre retter, til fastfood steder såsom pizzeria og McDonald’s.

Da flere mennesker i dag, oplever en travl hverdag, hvor der ikke er tid til at handle ind og skulle stå med valget om hvad man skal have til aftensmad.

Dette har gjort at der de seneste par år har været en stigning i convenience produkter, hos fastfoodkæderne som McDonald’s og Burger King, men også i salg af måltidskasser

hos steder som Årstiderne og Skagenfood. Desuden har corona krisen også gjort, at færre har lyst til at skulle ud at handle, og derfor også har valgt mere convenience food.

Det meste af salget af Convenience produkter sker på B2C markedet. Dette skyldes at det bliver solgt til private personer, eller til mellemhandlere, som så sælger det videre.

Kigger vi på måltidskasserne, ser vi en direkte distribution, da varerne bliver leveret direkte til kunden fra producenten. Hvor at convenience produkterne i supermarkederne er indirekte distribution, da det bliver leveret ud til supermarkederne og derefter ud til konsumenten.

Markedet for convenience produkter, er også et heterogent marked, da der er mange præferencer på markedet. Dette skyldes, at man i dag kan få mange forskellige convenience produkter, alt efter om man foretrækker et sundt måltid eller fastfood.

Præferencerne hos konsumenterne, gør også at producenterne skal differentiere sig for at skille sig ud fra deres konkurrenter, dog gør dette også at der er mange muligheder for hvilke produkter som producenterne kan lave.

---

Når vi kigger på konkurrenterne i branchen, er der efterhånden ret mange. De store er Årstiderne og Skagenfood. Derudover er der også kommet en masse nye konkurrenter de sidste par år. Nogle af dem er Retnemt.dk, Kokkens hverdag, Marley Spoon og Hello fresh.

Hvis man kigger på hvem der i Branchen er markedsleder, er det klart Årstiderne som lægger i spidsen. Årstiderne havde i 2019 nemlig en omsætning på hele 661.280.000 kr. hvilket klart viser at de er markedsledere.

Kigger vi på markedsudfordrer, lægger Skagenfood i den position. Skagenfood omsatte i 2019 for 24.785.149 Kr. Hvilket vil sige at Årstiderne havde omsat for ca. 27 gange så meget. De andre er blot markedsfølgere, og har alle under 1 million kr. i årsomsætning.

Grunden til at Årstiderne lægger sig i spidsen, er den gode kvalitet, som de differentierer med. Deres varer består nemlig af 100% økologi, og er derfor en af de eneste på markedet som kører denne strategi, som gør at kunderne ser en god kvalitet hos Årstiderne.

Desuden har årstiderne også en kendskabsgrad i voksensegmentet på over 90%, hvilket siger meget om hvor kendte de er.

Skagenfood prøver at udfordre Årstiderne ved også at differentiere sig anderledes, nemlig ved at fokusere sig på Havdyr, hvilken også er grunden til at de har klaret sig så godt.

Konkurrenceparametrene som udbyderne af måltidskasser operer på er primært pris og kvalitet. Kigger man på bilag 6, kan man se at Anette Hartvig udtaler, at der formenligt vil komme en priskrig i takt

med at Skagenfood havde solgt 80% af deres virksomhed til dansk supermarked, og ved at flere og flere kommer ind på markedet, vil der komme et større pres på prisen.

Dog vil Kvalitet stadig forblive et meget vigtigt parameter, da kvalitet i form af økologi og faste råvarer, gør at måltidskasser er en sund mulighed for mad.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu