Up-market, middle-market og down-market produkter | IØ

Opgavebeskrivelse
OPGAVE 22.3 UP MARKET
a) Gør kort rede for, hvad man præcist forstår ved up-market, middle-market og down-market produkter. Belys gerne med eksempler.

b) Foretag en nærmere analyse af dansk eksport med udgangspunkt i de to figurer.

c) Hvilke samfundsøkonomiske fordele er der forbundet med, at danskerne står stærkt på up-market produkter?

d) Nævn eksempler som har succes med at eksportere middle-market og down-market varer.

e) Hvilken sammenhæng kan der aflæses omkring velstand(målt som BNP pr. indbygger) og andelen af up-market produkter? Forklar sammenhængen

f) Vil Danmark efter din vurdering kunne fastholde vores position?

Uddrag
Up-market produkter er varer, hvis pris ligger over 15 % højere, end de andre konkurrenters priser.

Produkterne er af rigtig høj kvalitet, og meget tit anderledes end konkurrenternes produkter. Det er meget præference betonet, altså kunden har en klar præference, og foretrækker hellere et dyre men bedre produkt, end andre billige produkter.

Det er ofte de lande med en god økonomi, som står for up-market produkter, da de har rimelige høje omkostninger

derfor må virksomheder i det pågældende land, satse på noget, som skiller sig ud i forhold til de andre varer på verdensmarkedet.

Det især Danmark, som har en stor del af up-market produkter, da mange danske virksomheder går op i kvalitet og design.

Et godt eksempel er Bang og Olufsen. B&O er en dansk virksomhed, som er kendt for at producere lyd produkter og fjernsyn af god kvalitet, og særdeles godt design.

Virksomheden er et stort navn i hele verden, og deres produkts pris ligger over de 15 %, end de andre konkurrenters priser.

Det var en dansk virksomhed, en anden udenlandsk virksomhed kunne være Rolex. Rolex er en schweizisk virksomhed, som producerer ure i allerhøjeste kvalitet. Et verdenskendt mærke, som har ure til 1 million kr.

Midlle-market produkter: Det er varer, hvor eksportprisen for et land ligger på +/- 15 procent af den gennemsnitlige pris i EU.

Fødevarer er et godt eksempel på middle-market, eller tøj og sko. En virksomhed som H&M passer meget godt.

Den svenske virksomhed er kendt stortset hele verden, men deres priser er meget attraktive, og varerne af rimelig kvalitet.

Olie er også et eksempel på middle-market produkt. Det meste danske olie som bliver eksporteret, er olie fra nord-søen.

Down-market produkter: Det er varer, hvor prisen ligger under 15 % af EU-priserne. Down-market produkter er altså priser, som er relativ lave, og hvor de fleste priser ligger nogenlunde samme niveau i EU-sammenhæng.

Den danske møbelindustri er et godt eksempel på det. Her er der ikke snakke om top designer møbler, men standard møbler som bliver solgt over hele verden. Det er sådan så danske møbler er anerkendt i rigtig mange europæiske lande.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu