Ølmarked | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Karakteriser det danske ølmarked.

Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl
- Den afhængige omverden:
- Konkurrenter:
- Kunder:
- Diskuter følgende udsagn:

1. a) Vin og øl er i snæver konkurrence med hinanden.
- Samme produkt / mærkekonkurrence:
- Samme produktkategori / produkttype konkurrence:
- Samme behov / Generisk konkurrence:
- Alle produkter / budgetkonkurrence:

2. b) Herslev Bryghus kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked, og det er en fordel for virksomheden.

Med udgangspunkt i ovenstående besvarelse af opgave og relevante bilag skal du identificere en udfordring for Herslev Bryghus på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring
- Udfordring:
- Løsningsforslag:
- 2 udfordring
- 2 løsningsforlag:

Uddrag
Det potentielle marked for øl indeholder alle hustande og konsumenter fra 16 år op efter. På det danske ølmarked er det fra 16 år af, fordi det er aldersgrænsen for den alkoholprocent

som øl hører indenunder. Prisniveauet på diverse øl er ikke i den høje ende i forhold til substituerende produkter

dermed har mange mennesker på det danske marked muligheden for, at købe diverse øl uden udgiften har en markant indflydelse på forbrugernes disponible indkomst.

Det effektive marked repræsenterer det nuværende salg af produkterne. I 2020 blev der solgt 355 millioner liter på det danske marked, som var en procent mindre end det foregående år 2019.

Gennem de seneste år har man været vidne til en markant stigning på det danske ølmarked. Antallet af bryggerier stiger efter år, og i 2020 var der 228 bryggerier i Danmark, som er en stigning på 12 bryggerier fra 2019.

Dette har været en stigning i over 20 år, men hvor længe kan denne markante stigning af bryggerier blive ved på et marked, hvor konkurrencen aldrig har været hårdere?

Dette spørgsmål har mange eksperter stillet igennem de seneste år, hvor de sidder med frygten for, at den spirende fremgang på et tidspunkt knækker, og at en konkursbølge vil ramme de mange danske bryggerier.

Denne frygt er blevet en realitet under corona for mange mikrobryggerier, hvor 75-80 pct. af deres produktion er gennem on trade salg.

Men indtil videre har eksperterne ikke oplevet deres forventede swallow-effekt, selvom corona har haft en meget hård økonomisk påvirkning på mikrobryggerierne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu