Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser det marked som Rynkeby Foods befinder sig på.
2. Analyser 2-3 forhold, der har særlig betydning i Rynkeby Foods' omverden.
3. Analyser konkurrencesituationen på det danske marked for juice.
4. Diskuter følgende udsagn:
- Rynkeby bør fokusere mere på at producere private labels.
- Køb af juice, kan betegnes som et vanekøb.
- Juiceproducenter bør benytte sig af TV reklamer i deres markedsføring.
5. Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:

Uddrag
Rynkeby juice er en fynsk juice koncern. Virksomheden befinder sig på B2B markedet og er en produktionsvirksomhed. På juicemarkedet er Rynkeby markedsledere.

De har en markedsandel på 24,8%. Virksomheden er ikke bare den største producent på Fyn, men i hele Danmark.

Markedsudfordreren er Coop, med en markedsandel på 15,7%. Produkterne der bliver solgt mest af på dette marked, er multi, æble, appelsin og tropisk juice. Mange virksomheder har flere forskellige varianter af disse forskellige slags juice.

Produkterne til forbrugerne er forholdsvis de samme på markedet. Det betyder netop er der er en snæver konkurrence.

Der er tale om et heterogent marked, hvor kunderne har erkendt deres behov. I forhold til konkurrenceformen på markedet er det et oligopol markedet, hvor Rynkeby styre det meste. Indtrængningsbarrieren på markedet er høj.

Vi har Rynkeby og Coop, som er de store spillere. Dette betyder at det er svært for nye virksomheder at komme ind på markedet og skabe hurtig vækst.

Dog er Rynkeby truet af Coop, fordi de ejer flere private labels, som udfordrer Rynkebys pris på deres produkter. Flere af Coops juice, under mærket ”x-tra” har juice, som sælges i supermarkedet til 5kr.

Dette er en meget svær pris at konkurrere imod. Det ses dog at Rynkeby har skabt et godt bånd til deres kunder og derfor står virksomheden stærkere på markedet

da deres kunder er loyale og vælger deres produkter frem for andre virksomheders. Rynkeby klare sig langt bedre end andre virksomheder i marketingsafdelingen.

De laver reklamere, som mere end 90% af danskerne kender. Nemlig deres juice abe. Nogle af kendetegne ved reklamen er den glade abe, der svinger sig i træerne og altid ender med en karton appelsinjuice i hånden.

Private label juice er noget, som vækker interesse hos mange kunder. Det er billigt og smager som juice skal smage.

I forhold til PLC-kurven er private label juice i vækstfasen. Vi har længe kendt til billige produkter, der er udmærket.

Dog er den billige juice ved at smage næsten identisk med de dyre. Dette er noget, som kan gå hen og true Rynkeby senere hen, hvis de ikke holder deres standart høj og kvaliteten af juice også.

De små virksomheder på markedet er ikke så interessante for Rynkeby, fordi de allerede har en så stor markedsandel, at de ikke bliver truet.

De små virksomheder har typisk også et langt mindre sortiment og ligger ikke så meget i deres produktudvikling men mere i at skabe vækst og have en fornuftig forretning

---

Rynkeby befinder sig i den snævre konkurrence. Dette er grundet at alle virksomhederne sælger det samme produkt, som dækker den overordnede pain om a få slukket sin tørst.

Dette gør at konkurrencen på markedet er meget snæver, da alle virksomheder i bund og grund kæmper om de samme kunder.

Det er blevet undersøgt om forbrugerne i højere grad var interesseret i at købe økologisk juice frem for den normale juice.

Salget af økologiske juice produkter er stigende og flere kunder virker interesseret, da det ikke feder så meget.

En anden faktorer er udviklingen af vores sundhedskultur, som påpeger at det er bedre at købe alt der er økologisk og bæredygtigt.