Den danske detailbranche | Afsætning Case | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1

Opgave 2
- Teknologiske forhold:
- Miljø:
- Kulturelle forhold:

Opgave 3

Opgave 4
a. Virksomheden Elgiganten benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsleder.
b. Branchen er afhængig af leverandørernes produktudvikling.
c. Virksomheden Power bør overvejende have fokus på den yngre målgruppe.

Opgave 5

Uddrag
Den danske detailbranche for forbrugerelektronik er et benhårdt marked at komme ind på, da kæ- der som Elgiganten og Power er en stor dominans inden for branchen.

Ny indtrængere i denne branche vil derfor få et meget højt konkurrenceniveau. Elgiganten har igennem mange år været de største på markedet, men Power som er norskejet, er godt på vej til at hente dem.

Power omsatte for blot en milliard kroner for fem år siden. Branchen for virksomhederne, som allerede er i bran- chen, skal hele tiden tænke ny strategier til at overgå de andre konkurrenter.

Jesper Boysen er nu administrerende direktør for Power, men inden han kom til Power, var han administrerende direktør i Elgiganten og havde været det i 15 år.

Jesper Boysen vidste derfor lige, hvordan Power skulle komme ind på det danske marked og hvilke strategier han skulle lægge på bordet. Efter så mange år i branchen havde han en del erfaring, både i forhold til konkurrence, men også hvad andre virksomheder i branchen gjorde for at blive de største.

Power har fordoblet deres omsætning på fem år, efter de har åbnet en masse varehuse rund om- kring i Danmark.

Men efter deres store ekspansion begyndte dog at gå ned ad bakke igen i 2018, da de ikke kunne følge med ift. hvor meget personale der kunne nå at blive uddannet til butik- kerne.

Efter de fem år på det danske marked har Power ikke formået at tjene penge på det danske marked. Jesper Boysen mener dog at i løbet af de næste fem år vil Power formå at få overskud.

Da coronakrisen ramte hele verden, blev mange virksomheder hårdtramt. Mange virksomheder fik svært ved at overleve og holde deres position på deres marked.

Men Power derimod solgte for 40% mere end de gjorde i den helt samme periode sidste år. Efter mange har været tvunget til at blive hjemme er de blevet fristet til at købe varer hos Power over deres hjemmeside og derefter så hente varen i butikken.

Indenfor detailhandel med specialvarer ligger Elgiganten klart i spidsen, med en omsætning på 6,1 millioner. De vil blive ved med at ligge i toppen

men om få år vil de komme til at få endnu mere konkurrence af Power, hvis de som Jesper Boysen siger kommer til at få overskud i løbet af de næ- ste fem år.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu