Den danske detailbranche for legetøj

Indholdsfortegnelse
Redegør for udviklingen i Den danske detailbranche for legetøj

Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker aktørerne i branchen.
- Politiske og lovgivningsmæssige forhold
- Miljø
- Teknologiske forhold

Analyser Legeakademiets eksportmotiver.
Diskuter følgende udsagn:
a) Virksomheden Legeakademiet benytter sig af vækststrategien ”markedspenetrering”.
b) De danske legetøjsbutikker bør udelukkende rette deres markedsføring mod børn.
c) Virksomheden Legeakademiet har et stærkt eksportberedskab.

Identificér en udfordring for Legeakademiet eller den danske detailbranche for legetøj. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
De traditionelle legetøjsbutikker har gennem en årrække oplevet en stærk stigende konkurrence fra især supermarkederne samtidig med, at en del af salget er flyttet online til såvel danske, som udenlandske webshops.

Samtidig har forbrugsmønsteret ændret sig, og det er ikke kun legetøj der hitter længere, men i høj grad også de bløde pakker samt elektronik.

I 2018 var Top Toy den ledende aktør på markedet for legetøj. Efter et skuffende julesalg gik virksomheden konkurs, og med sine 226 Fætter BR butikker og 72 Toys’R’Us butikker efterlod de et milliardmarked for legetøj.

Efter denne konkurs vil der være et salg som skal flyttes et andet sted hen, da man ikke forventer at se en forbrugsnedgang i legetøj. Dette er et marked som supermarkederne ønsker at overtage.

Kort efter Top Toys konkurs meldte Føtex og Bilka ud, at kunder, der ønskede at bytte julegaver fra Top Toy, kunne bytte dem i deres butikker. Det viser, at kampen om kunderne er sat i gang, pointerer detailekspert Dorte Wimmer.

Derudover vil nethandlen stige, og danskere forbrugere køber både legetøj i ind- og udland. De netbutikker der forhandler mest legetøj er Amazon, Bilka og Føtex.

Legetøjsbutikkerne er altså presset af massiv konkurrence fra både supermarkeder og udenlandske netbutikker. Supermarkederne bruger legetøj som attraktioner.

Dagligvarekoncernerne bruger legetøjet som såkaldte destinationsvarer. Det vil sige at de sælger varer som Lego til en skarp pris for at trække kunder ind i supermarkedet.

Når kunderne er i supermarkedet, regner man med at de også køber andre varer. Samtidig med at supermarkederne overtager salget ændrer forbrugernes vaner sig også.

Andelen der køber legetøj i f.eks. julegave er faldet igennem årene, og legetøj er blevet overhalet af kategorien ”tøj, sko og smykker” som den mest populære gave.

56% af de 16-89-årige har indenfor de seneste 12 måneder købt noget i kategorien ”tøj, sko og smykker” over nettet, hvor andelen der har købt legetøj, kun er 18%

Da man er blevet så digitaliseret, er perioden hvor man ønsker sig legetøj blevet forkortet markant. Allerede når man når skolealderen erstattes legetøjet af elektronik.

Dvs. at detailbranchen indenfor legetøj har udviklet sig fra at være enormt mange fysiske legetøjsbutikker, til at handlen er blevet overtaget af supermarkeder, samt der er en stigende internethandlen, der påvirker salget af legetøj i de fysiske butikker.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu