Uddrag
En charterrejse er en færdigpakket ferierejse hvor transport, hotelophold, rejseleder mm. på forhånd er tilrettelagt af et rejsebureau.

Markedet for charterrejser befinder sig på konsumentmarkedet og har de seneste år oplevet et fald i antallet af charterturister ud af Danmark. Blandt virksomheder som i høj grad har kunne mærke den faldende efterspørgsel, er Spies.

De har nemlig haft et fald på 7.131 rejsende i 2019 i forhold til 2018.

Desuden er disse charterrejser blevet mindre populære grundet en ændring i konsumenternes købsadfærd, som skyldes den varme danske sommer i 2018 og en usikkerhed omkring økonomien, hvilket gør det svært for forbrugerne at planlægge deres ferie.

Den danske charterbranche er en branche, hvor det er forholdsvis svært for udbyderne at differentiere sig fra deres konkurrenter.

Forbrugeren kan som sådan ikke se forskel på om charterrejserne er arrangeret af Spies, Apollo eller et helt tredje selskab.

Der er altså svage præferencer på markedet, da der udbydes relativt homogene produkter. Derfor konkurreres der typsik på prisparameteren.

Markedet for charterrejser i Danmark er på nuværende tidspunkt primært domineret af 5 virksomheder: Spies, Apollo, TUI og Bravo Tours/Sun Tours.

Styrkeforholdet mellem de ovenstående virksomheder er således, at Spies betegnes som markedsleder, da de i 2019 solgte 268.228 charterrejser, sammenlignet med Apollos 167.244, TUIs 157.126 og Bravo Tours’ 148.031.

Apollo, TUI samt Bravo Tours kan derfor betegnes som markedsudfordrer. Markedsfølgerne er eksempelvis SunWeb og Detur, da begge virksomheder er ret fredelige konkurrenter sammenlignet med ovenstående markedsudfordrer.

Af markedsnicher kan der bl.a. nævnes Club La Santa, som i 2019 solgte 18.188 charterrejser.

Virksomheden betjener kun en lille del af markedet, men differentierer sig stærkt fra deres konkurrenter ved at have speciale i aktive ferier.