Den danske charterbranche opgave

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video). Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
1. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
2. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
3. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Primo Tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
Opg. 1:
Markedet for charterrejser omfatter alle de rejser der arrangeres af en rejsearrangør. De typiske destinationer er de velkendte rejsemål ved kysterne i de sydeuropæiske lande, hvor der er kort til stranden, kort til storbyen og med pool på hotellet.

Det der tilbydes, er en såkaldt færdigpakket ferierejse, hvor alt lige fra transport, hotelophold samt eventuelle oplevelsesture tilrettelægges af det valgte rejsebureau.

Det betyder, at kunden ikke selv skal stå for tilrettelæggelsen af rejsen, men derimod bare vælge mellem de forskellige destinationer, rejsebureauerne har. Dette gør det nemt og overskueligt for efterspørgerne, da der er ganske få ting der skal tages stilling til, samtidigt med at det kan gøres til en lav pris.

Det danske chartermarked består af en del store rejsearrangører samt en masse mindre rejsearrangører. Den største rejsearrangør er Spies med 268.228 solgte ferierejser i 2019, hvilket gør dem til markedsleder, efterfulgt af Apollo, Tui, Bravo Tours og Sunweb, alle med over 100.000 solgte rejser, men stadig langt fra det samme antal som Spies.

Herefter er der en hel del mindre rejsearrangører som Detur, Primo Tours og Aarhus Charter, der alle solgte under 50.000 rejser i 2019.

Konkurrenceformen på chartermarkedet vil derfor kunne beskrives som differentieret oligopol, da der er få store udbydere på markedet.

Det er desuden dyrt at etablere sig på markedet og man vil nok opleve, at der hos kunderne er nogen grad af præferencer, grundet tidligere rejser.

---

Opg. 4:
I charterbranchen er det svært at differentiere sig, da man ikke ligefrem kan kalde en rejsepakke til Spanien for unik, da stort set alle charterselskaberne tilbyder rejser til de samme destinationer og til nogenlunde de samme priser, omend servicen og prisen er lidt højere, er produktet stort set identisk.

Eftersom at Primo Tours kun har en kendskabsgrad på 51% og de er det selskab der solgte 7. flest charterrejser i 2019, vil man kunne sige at de ikke har en tilstrækkelig stor markedsandel til at kunne sige at de benytter sig af omkostningslederstrategien.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu