Den Danske Charterbranche | Opgave | Afsætning | 2020

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video).
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.
a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Primo Tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
På det danske chartermarked er der et differentieret delvist monopol på markedet med små og store udbydere, og kunder som har forskellige præferencer til rejsepakker, destinationer, pris osv.

Der er også flere som er begyndt at eftertragte en aktiv ferie, især mænd, hvor kvinderne hælder mere mod en afslappende ferie med sol. Her har Spies forsmået at komme ind på markedet og ramme de forskellige målgrupper ret godt, da de har fået solgt 268.228 rejser i 2019, men stadig et fald fra 2018.

Derfor er Spies markedsleder på markedet, da de har skabt de rette præferencer, som kan være grundet deres pakkeløsninger. Dernæst er deres markedsudfordrer Apollo.

Generelt set ved de forskellige rejsearrangører er der et stort fald i antal solgte rejser fra 2018 til 2019, dog er der et par små udbydere, som har fået fremgang på markedet, som Sunweb, Århus Charter og Folkeferie.dk.

Dette betyder også, at den danske charterbranche er ved at gå en nedgang i møde, hvis man kigger tilbage på årene. Allerede nu har charterbranchen mistet omkring 5,4% af deres kunder, som også kan mærkes på deres salg af rejser, hvor de i 2018 har solgt omkring 1.125.000 rejser, og i 2019 et fald til ca. lidt under 1.075.000 rejser.

Grundet til at markedet for rejser er ved at flade ud både nu, og i fremtiden, er ifølge Lars Thykier fordi der kommer mere usikkerhed om vejret og økonomien.

Også ændringer i folks rejsevaner, da danskerne er begyndt at rette kursen mere mod kulturelle oplevelser, shopping og lækker mad i en storby. Men især vejret spiller en større rolle for brancheselskaberne, da man i Danmark er begyndt at opleve bedre vejr, og derfor bliver flere danskere hjemme, som har en indvirkning på salget, herunder også deres markedsandel.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu