Dansk charterbranche | Afsætning | 10 i karakter

Opgave 1: Karakterisering af branchen
Den danske charterbranche har i 2019 haft et fald i charterturister på 5,4%, hvilket er svarende til 61.600 turister.

Branchen er bestående af flere forskellige rejsearrangører, som Spies, Apollo, TUI, Bravo Tours og lignende. Ser man på antallet af charterrejser solgt i branchen, så er der et tydeligt fald hos størstedelen af selskaberne, dog har rejsebureauer som Sunweb, Århus charter og Folkeferie.dk haft en stigning.

Dette kan skyldes, at en virksomhed som Sunweb har et større fokus på skiferier ift. andre udbydere af charterrejser.

Samtidigt med at folk bliver hjemme grundet de varme somre, der har været i Danmark de seneste år, giver det derfor god mening, at der er forskel på Sunweb og de andre charterrejseudbydere.

Opgavebeskrivelse
Opgave 1: Karakterisering af branchen
Opgave 2: Analyse af påvirkningen fra den uafhængige omverden
Opgave 3: Analyse af købsadfærden
Opgave 4: Diskuter følgende udsagn:
- Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
- Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
- Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.
Opgave 5: Identificering og besvarelse af relevant udfordring for Primo Tours
- Løsningsforslag 1: Markedsføre sig via brev
- Løsningsforslag 2: Plantning af træer og klimakompensation
- Valg af Løsningsforslag: Markedsføre sig via brev

Uddrag
Når det kommer til købsadfærden, kan det beskrives ud fra følgende forhold: Købstyper, købsadfærdstyper, beslutningsprocessen og deltagere i købsbeslutningen.

Ser man først på købstyper, så er der tre forskellige købstyper: Overvejelseskøb, vanekøb og impulskøb. Ud fra prissegmentet på charterrejser, vil man kunne kategorisere det som værende et overvejelseskøb for størstedelen af forbrugerne.

Beslutningsprocessen ved købet af en charterferie er noget komplekst, da forbruger skal overveje mange ting, som hvilket fly, hvor langt skal man rejse, hvordan er hotellet og lignende.

Samtidigt med dette så er charterferier ofte noget familier gør en gang årligt som for eksempel i sommerferien.

Det er dog især prisen som gør charterferier til et overvejelseskøb, da en forbruger kan forbinde en stor risiko ved købet af ferien, skulle der gå noget galt ved købet.

Købsadfærdstypen ved købet af en charterferie er kompleks adfærd, da der er en høj involveringsgrad og stor forskel på rejsearrangørerne.

Komplekse købsadfærd er ofte forbundet med overvejelseskøb, da informationssøgningen hos forbrugeren er større og længere ved køb af charterferier, grundet tidligere nævnte prissegment og risiko ved købet.

En anden grund til at man vil kunne kategorisere købsadfærdstypen som kompleks adfærd, er at rejsebureauerne gør meget for at der er tilbagekøbsgarantier og andre garantier, som er der for at betrygge forbrugeren.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu