Charterbranche | Afsætning Case | 10 i Karakter

Opgave 1

Der findes i dag mange forskellige typer af rejser. Som for eksempel  krydstogter, charterrejser, osv. En charterrejse er en færdigpakket rejse hvori transport

hotelophold og en rejseleder på forhånd er tilrettelagt af et rejsebureau. Ved brug af charterrejser slipper forbrugeren selv for at bruge tid på at undersøge flere forskellige ting såsom transport og hotel.

Markedet for charterrejser befinder sig på konsumentmarkedet og har de seneste år oplevet et fald i antallet af charterturister ud af Danmark.

Blandt de virksomheder som i høj grad har kunne mærke den faldende efterspørgsel, er virksomheden Spies. De har nemlig haft et fald på 7.131 rejsende i 2019 i forhold til 2018.

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
- Økonomiske forhold:
- Kulturelle forhold:
- Teknologiske forhold:
Opgave 3
- Købstyper
- Købsadfærdstyper
- Beslutningsprocessen
- Informationssøgning:
- Vurdering af alternativer:
- Købsbeslutning:
- Efterkøbsevaluering:
Opgave 4
Opgave 5

Uddrag
I 2009 kan det ses, at der har været en stor nedgang i salg af charterrejser. Finanskrisen er formeligt det der har været en af de største grund til at salget af charterrejser har dykket så meget.

Finanskrisen forsagede at økonomien verden over, fik en massiv nedgang. Dette har været en uafhængig faktor der har påvirket de danske virksomheder, uden at de selv har kunnet gøre det store for at forhindre det.

Familier der har mistet meget økonomisk, har derfor ikke haft et rådighedsbeløb der rækker til mindre nødvendige udgifter som f.eks. charterrejser.

Charterrejser hører under selvrealiseringsbehov i Maslows behovspyramide og vil derfor ikke blive prioriteret som det første under sådan en økonomisk krise for størstedelen af befolkningen, der ser de at der er andre ting der er vigtigere og fokusere på.

---

Rejsekulturen har med årene ændret sig meget. På grund af en øget velstand tager flere turister på ferie flere gange om året.

Dog rejser de ikke i ligeså lang tid ad gangen. Førhen rejste man for det meste kun sammen med sin kernefamilie, men kulturen har ændret sig.

Nu er det meget almindeligt at tage på mor-datter ferier eller ud at rejse med nogen venner eller veninder. Dette kan påvirke de danske charterselskaber negativt, da de skal planlægge nye former for pakkeløsninger, end hvad de har gjort førhen.

Dette påvirker også virksomhederne at flere og især mænd hellere vil på aktive ferier frem for badeferier. Det betyder at de danske charterselskaber skal finde destinationer og hoteller hvor dette også er en mulighed.

De danske charterselskaber er begyndt på at tilbyde hoteller med fokus på aktiv ferie eller for eksempel gastronomi. Flere og flere turister ønsker nemlig at opleve det lokale mad og kulturen, når de er ude og rejse.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu