Charterbranche | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video).

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
- Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
- Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
- Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Primo Tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Kildeliste

Uddrag
Vi danskere er glade for at rejse, bare se på os. Selvom størstedelen af os er blege af natur, så kan man stadig nemt se på hver femte dansker

at de er brune i hovedet af al den sol de har fået på deres charterrejse. Eller det kun man i hvert fald for et par år tilbage.

Det var nemlig ikke tilfældet i 2019, da vi så et fald på 5,4% i antallet af solgte charterrejser sammenlignet med året før.

Jan Vendelbo der er direktør for Spies, som er Danmarks største udbyder af rejser , udtaler efter at have mistet ca 7.000 rejsende kunder i 2019

”2019 var et lidt specielt og udfordrende år for branchen. Så et beskedent fald på 5,4 procent kan vi som branche være ganske tilfredse med.

I virkeligheden er vi tilbage på niveauet for 2017, som dengang var et rekordår”. Jan er altså ikke bekymret for at Spies’ hidtil loyale kunder, nok skal vende tilbage og blive ved med at rejse fremadrettet.

Lars Thykier, der er direktør i Danmarks Rejsebureauforening, mener at vi danskers købelyst er faldende. Dette skyldes blandt andet overvejelserne med vejret og økonomien

hvilket er med til at skabe en længere købsbeslutningsproces i form af overvejelseskøb og langt færre ”dag til dag rejser” i form af impulskøb blandt forbrugerne.

Lars ser stadig ikke klimaforandringerne til at være skyld i den faldende år, det er stadig ikke bæredygtigheden der har en indflydelse på de rejsende.

Det er at lægge sine rejsevaner om er en stor livstilsændring for forbrugerne. Henrik Gudmundsson der er seniorkonsulent ved klimatænketanken

Concito, ser ikke nogen ”klimatendens”, der skulle være med til at påvirke salget. Han udtaler at så længe produktet, hele ydelsen er indrettet her i Danmark på det geografisk afgrænset område

hvor det er billigt og nemt at flyve fra, så er substituerende produkter og klimatanker lagt på hylden. Alt dette er taget i betragtning af at flyvning er skyld i 2-4% af verdens co2 udledning.

Udbyderne ønsker at være mere klimakorrekte, men de ser stadig ikke noget marked for bæredygtige rejser, da kunderne ikke selv gør brug af de muligheder der er for at rejse mere klimavenligt.

Det er kun blandt de yngre at efterspørgslen om fokus på klima er til stede. En undersøgelse der er blevet foretaget siden 2014 af momondo viser at vi danskere søger mod strandene og storbyerne.

Nicheferieformerne er 9% af mændene, der ønsker at holde aktive ferier mod kun 2% af kvinderne. Alle disse rejsemuligheder til fjerne sydlige destinationer med lækkert sand, og store byer beviser at forbrugerne stadig ikke har lagt sine rejsevaner om.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu