Den danske charterbranche | Noter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 - Det danske chartermarked
Opgave 2 - Relevante faktorer i den uafhængige omverden
Opgave 3 - Købsadfærd
Opgave 4 - Diskuter udsagn
a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.
Opgave 5 - identificer udfordring

Uddrag
En charterrejse er en Færdigpakket ferierejse hvor transport, hotelophold, rejseleder m.m. på forhånd er tilrettelagt af et rejsebureau.

I 2018 rejste 1,14 million danskere på charterferie. Året efter var dette tal faldet, og flere af de store charterbereauer mistede kunder og omsætning.

Dog er antallet af charterrejser næsten fordoblet fra 2016 til 2018. Under finanskrisen i 2009 blev der kun solgt lige over 850.000 rejser ud af Danmark. Spies er det største rejsebureau i Danmark, med et rejsetal 268.228 i 2019.

---

I den uafhængige omverden ligger de ting som en virksomhed ikke selv kan påvirke. Alle virksomheder påvirkes af beslutninger i det politiske system, det kan både være det danske system og EU’s.

En virksomhed skal derfor altid sikre sig at være forberedt på politiske beslutninger der kan påvirke deres branche.

Politiske og lovmæssige forhold der kan påvirke rejsebranche, er for eksempel hvis EU sætter afgifter på at forlade ens land.

Hvis der kom afgifter på for at flyve med fly, ville det mere påvirke flyselskaberne end rejseselskaberne, men dette vil stadig påvirke charterbranchen negativt.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu