Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser den danske dagligvarebranche. Inddrag bilag 1, 2, 3 og 4.

Opgave 2
Analyser konkurrencesituationen blandt discountkæder.

Opgave 3
Analyser 2-3 udvalgte forskelle i værdiskabelsen i nemlig.com og Nettos forretningsmodeller.

Opgave 4
Diskuter følgende tre udsagn.
a. Netto og nemlig.com har samme målgruppestrategi

b. Rema 1000 befinder sig på et blåt ocean

c. Det er af afgørende betydning for Netto at have private labels i sortimentet

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Netto. Diskuter løsning(er) på den valgte udfordring.

Uddrag
Opgave 1
Karakteriser den danske dagligvarebranche. Inddrag bilag 1, 2, 3 og 4.

Den danske dagligvarebranche er en enorm branche, hvor der er mange konkurrenter. Der er både de store og kendte kæder såsom Bilka og Føtex men også de mindre kendte kæder såsom Irma og Kvickly.

Den danske dagligvarebranche er delt op i supermarkeder og discountbutikker. Discountbutikker er kæder såsom Netto og Rema 1000, hvorimod supermarkeder er kæder som Bilka og Føtex.

Supermarkeder tager generelt en del højere pris for deres varer, men disse varer er også som oftest de mere kendte mærker.

Discountbutikkerne har det seneste år haft kæmpe vækst, hvilket vil sige, at folk er blevet mere ligeglad med kendte mærker og kvalitet men kigger nu mere efter en lav pris og der slår discountbutikkerne de store supermarkeder hver gang.

Især hvis man kigger på friskvarer, så er det en af de kategorier folk har handlet mest i discountbutikker og det er selvom de fleste discountbutikker ikke engang har deres egen slagter.

Men der er også været stor stigning indenfor onlinesupermarkedet eller bare online salg af dagligvarer generelt.

Coronapandemien, hvor mange har måtte isolere sig og dermed ikke har kunne tage i supermarked og købe ind, har spillet en stor rolle for denne stigning.

Man kunne sagtens forestille sig, at denne nye form for salg af dagligvare kunne overtage de fysiske supermarkeder da folk i bund og grund foretrækker at sidde derhjemme og få varer leveret hjem.

Før i tiden var målgruppen hos discountbutikkerne de folk som ikke havde den store indtægt og dermed ikke så mange penge som de kunne bruge på mad osv.

Hvorimod supermarkeders målgrupper var folk som går op i kvalitet og er ligeglad med at give lidt ekstra for at få denne kvalitet.

Også ældre handler mere i de store supermarkeder og det er delvist også på grund af kvaliteten men også af den grund

at de fleste discountbutikker ikke har været på markedet særlig længe og dermed har de store supermarkeder kunne oprette en vis kundeloyalitet ved de ældre da de nok muligvis altid har handlet samme sted.

Og det er dette der gør at diverse discountbutikker ikke har den største markedsandel. Men tager man et kig på discountbutikkerne alene så er markedslederen Netto (15,1), og de har Rema 1000 (14,3) lige i hælene.

Efter sidste års vækst i discountbutikkerne så er det meget sandsynligt, at discountbutikkerne overtager supermarkederne i markedsandele.