Det danske streaming-marked | Afsætning

Indledning
Det fremgår af bilagene, at det danske markedet for streamingtjenester har været præget af store forandringer, og det har som følge medført et radikal skift i forbrugeradfærden. En grundlæggende forklaringsfaktor hertil har været den teknologiske udvikling. Det skyldes bl.a., at markedet for streamingtjenester i stigende grad har været drevet af det såkaldte “innovators dilemma”, idet nye teknologiske alternativer har erstattet allerede eksisterende teknologi, og dermed skabte nye innovative forretningsmodeller.

I dette tilfælde er traditionel flow-tv i stor stil blevet udskiftet med streamingplatforme som f.eks. YouTube, Netflix ViaPlay, HBO o.l. “Streaming går frem, mens traditionelt tv går tilbage: Samtidig med en stigning i danskernes brug af streaming, går antallet af timer tilbragt foran tv-skærmen tilbage.”

Et godt eksempel på, at danskerne i stadig stigende grad afløser traditionel-tv med streamingtjenester er DR3’s digitale-platform; ”For allerede i dag er omkring 80 procent af DR 3’s seere flyttet over på den digitale tvplatform DRTV. Og det er en udvikling, der er gået meget stærkere, end DR selv havde forventet” Der er altså tale om en markant udvikling, og markedsvæksten fremgår også som værende nærmest eksponentiel; ”Det er ikke bare en stejl kurve. Det sker nærmest eksponentielt«.

Uddrag
Som nævnt tidligere har branchen for streamingtjenester oplevet en stigende vækst, og ifølge Micheal E. Porter vil brancher med en gunstig udvikling være sårbare over for nye indtrængere, eftersom branchen i takt med væksten bliver mere attraktiv at positionere sig på. Denne teori bliver i et vist omfang bekræftet her, eftersom mange nye aktører forventes at positionere på markedet inden for den nærmeste fremtid. F .eks. planlægger virksomhederne Disney og Apple, som er to verdensomspændende tech- konglomerater, at lancere deres egene streamingtjeneste. Endvidere fremgår det også af artiklerne, at NBC Universal, Warner Media og Facebook også har intentioner om at træde ind på markedet.

Truslen for nye indtrængere er vurderet som værende middel til lav, idet samtlige indtrængningsbarriere forekommer som høje. Årsagen til dette skyldes bl.a., at kombinationen af særdeles avanceret teknologi, højt indskudskapital samt adgang til distributionskanaler fremgår som grundlæggende forudsætninger for at kunne være i stand til at konkurrere med allerede veletableret aktører. Aktører, som bærer præg af ”first-mover advantages”, hvilket er ensbetydende med, at de allerede besidder en høj forbrugerbevidsthed, abnorme læringskurve- og stordriftsfordele, teknologiske patenter o.l., hvorfor det med stor sandsynlighed vil være vanskeligt for nye indtrængere at etablere sig i branchen på rentabelt vis.

Branchens indtrængningsbarrierer er dynamiske, og nye indtrængeres forudsætninger for at transcendere disse vil sandsynligvis bliver ringere som følge af Disney og Apples kommende indtræden. Det skyldes, som førnævnt, at den interne rivalisering alt andet lige vil intensiveres, og vil presse indtjenings marginerne, hvilket i teorien vil påvirke branchens adgangsbarrierer i retning mod højere krav til stordriftsfordele.

Sådan får du adgang til resten af materialet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her