Det danske streaming-marked | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Beskriv udviklingen i det danske streaming-marked.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer fra produktparameteren, som streamingstjenester anvender til at skabe konkurrencemæssige fordele.

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse på det danske marked for streaming.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn.
- Streamingstjenester befinder sig i PLC-kurvens vækstfase
- Hvis Apple køber Netflix er det vertikal integration
- Disney+ benytter sig af en eksklusiv distributionsstrategi

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du: Identificere en udfordring for Apple TV+. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Markedet for de danske streamingstjenester har udvikling sig ekstremt meget hen over de seneste par år, og denne udvikling ser ikke ud til at ende forløbende.

En forklaringsfaktor på den voldsomme udvikling af streamingstjenester er den teknologiske udvikling. Overordnet set har streamingmarkedet udviklet sig fra 56% i 2016 til 62% i 2018.

Udviklingen måles ved at kigge på hvor mange gange forbrugerne er online. Især den unge målgruppe er storforbrugere af at streame, og ser siges at de bruger to timer eller mere af deres dag på at streame.

Flere og flere bliver præsenteret for online platforme i en for tidlig alder – dette inkluderer også streamingstjenester.

---

Efterhånden findes der mange forskellige varianter af streamingstjenester og bland selv muligheder, og derfor kan nogle finde det uhåndterbart at vælge mellem det ene fremfor det andet. Ikke nok med

at Apple TV+ vil få et bredt sortiment ved at tilbyde streamingtjenesten i en App, vil Apple TV+ samtidig tilbyde en god service indenfor differentieringsstrategien.

Herved kan der konkluderes, at de vigtigste faktorer for at en udbyder kan skabe konkurrencemæssige fordele vil være sortiment, funktionel kvalitet og service.

Ved et bredt sortiment, vil en udbyder opnå en stor markedsandel, da der vil være noget til enhver konsumer. Samtidig vil man kunne benytte sig af lave omkostninger, som er en konkurrencemæssige fordel.

Alligevel er funktionel kvalitet med til at skabe værdi hos forbrugerne, da tilgængeligheden er vigtigt for forbrugerens adgang til produktet, da produktet er tilgængeligt på digitale platforme.

Ved at virksomheder tilbyder god service, vil de differentiere sig fra deres konkurrenter i form af de vil skabe et produkt, som er unikt – dette vil skabe konkurrencemæssige fordele.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu