Det danske streaming-marked | Analyse

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Beskriv udviklingen i det danske streaming-marked. Inddrag bilag 1, 2 og 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inkl. mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer fra produktparameteren, som streamingstjenester anvender til at skabe konkurrencemæssige fordele
- Service:
- Sortiment:
- Konklusion:

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse på det danske marked for streaming
- Porters five forces:
- Konkurrenter i branchen:
- Nye indtrængere:
- Substituerende produkter:
- Kunder:
- Leverandører:
- Konklusion:

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inkl. mellemrum
• Streamingstjenester befinder sig i PLC-kurvens vækstfase
• Hvis Apple køber Netflix er det vertikal integration
• Disney+ benytter sig af en eksklusiv distributionsstrategi
- Streamingtjenester befinder sig i PLC-kurvens vækstfase:
- Hvis Apple Køber Netflix er det vertikal integration:
- Disney+ benytter sig af en eksklusiv distributionsstrategi:

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for Apple TV+. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring

Uddrag
Indenfor streaming-markedet har der været stor vækst de seneste år. Danskerne har taget streamingtjenester, som for eksempel amerikanske HBO, YouTube og Netflix til sig, i stor stil.

De tre store mastodonter, samt danske tjenester som viaplay, DRTV og TV2 Play, har gjort at 62 procent af danskerne i alderen 12 og op efter, nu streamer eksempelvis film, tv-serier og videoklip mindst én gang om ugen.

Den store stigning i streaming, skyldes selvfølgelig den store digitalisering, som foregår i verden lige nu. Faktisk ses det at streaming er med til at skubbe de tv-kanaler, som man kan se i fjernsynet, ud sådan at de får mindre seere.

For eksempel ses det i 2018, at 36% af de 12-34-årige der blev stillet spørgsmålet om de havde set tv i går, svarede nej til dette, hvilket er et fald på 8% point i forhold til 2016.

---

Service er en vigtig faktor for streamingtjenesterne da de bliver nødt til at yde en god service for at kunne holde på deres kunder.

De fleste streamingtjenester tilbyder en gratis prøveperiode på en måned, for at de kan få kunden til at lugte lidt til hvad deres streamingtjeneste har at byde på.

Det streamingtjenesterne får ud af at gøre dette er, at de håber på at de kan få kunden til at blive ”hooked” af deres tjeneste og på den måde vil de gerne betale for tjenesten i flere måneder.

En anden måde nogle tjenester yder en service på er f.eks. DRTV, hvor de lægger de programmer ud på nettet, som bliver vist på tv, sådan at man altid kan se dem, hvis nu man misser dem i TV.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu