Det danske marked for kosmetik | Analyse

Indholdsfortegnelse
Med udgangspunkt i de vedlagte bilag, bedes du om:
1. Analysere konkurrencesituationen på det danske marked for kosmetik. Inddrag relevante metoder/modeller i din analyse.
- Leverandører:
- Kunder:
- Potentielle indtrængere:
- Substituerende produkter:
- Konkurrencesituationen i branchen:

2. Hvis en ny udenlandsk butikskæde, det kunne fx være DM fra Tyskland, se fx https://www.dm.de/ der typisk sælger et bredt sortiment af kosmetik indenfor den lidt lavere prisklasse, gerne vil ind på det danske marked, bedes du diskutere og vurdere strategiske muligheder for denne kæde ved indtrængning på det danske marked. Du skal selv udvælge hvilke strategiske metoder/modeller som du vil diskutere/vurdere.

Uddrag
Kunder:
- Kunderne kan ligeledes have en høj eller en lav forhandlingsstyrke, og de kan dermed bidrage til en mere eller mindre hård konkurrence i branchen.

Hvis kunderne har en høj forhandlingsstyrke, vil det alt andet lige gøre det svært at tjene penge i den pågældende branche.
Potentielle indtrængere:

- Potentielle indtrængere er udbydere, der endnu ikke er i branchen. Hvis det er let for nye virksomheder at etablere sig på markedet, vil det på sigt kunne betyde, at konkurrencen bliver mere og mere hård. Truslen fra potentielle nye konkurrenter er derfor vigtig at tage i betragtning.

Substituerende produkter:
- Substituerende produkter er produkter, der efter kundernes opfattelse kan erstatte det produkt, som de i øjeblikket gør brug af.

Tilstedeværelsen af substituerende produkter er en trussel, da der dermed lægges et stort pres på priserne i branchen, hvilket kan gøre det svært at tjene penge.

Konkurrencesituationen i branchen:
- De fire forhold, vi har beskrevet, påvirker alle hårdheden af konkurrencen i den pågældende branche. De har dermed en stor indflydelse på, hvor attraktivt det er at operere i denne.

- Hvis man kigger på Danmarks konkurrencesituationen, er den gradvis blevet højere gennem tiden, da der er kommet flere butikker og fordi nogle virksomheder har valgt at udvide sortimentet til også at omfatte kosmetikprodukter.

Som fx boozt.com. boozt var i starten en virksomhed som solgte tøj til danske kunder, men i foråret 2017 udvidede virksomheden sortimentet til kosmetikprodukter.

Det kan være en udfordring for andre virksomheder, da boozt allerede i forvejen var en stor virksomhed som folk godt vidste hvem var og når de så begynder at sælge kosmetikprodukter

tænker deres kunder at det må være godt. På den måde kan de trække kunderne fra andre kosmetikvirksomheder og over til sig selv.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu