Streaming | Marked | Afsætning | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 3:
- Truslen fra potentielle indtrængere
- Truslen fra substituerende produkter
- Truslen fra købere
- Truslen fra leverandører

Uddrag
Beskriv udviklingen i det danske streaming-marked. Inddrag bilag 1, 2 og 3. Det danske marked for streamingtjenester, har i de seneste par år været præget af store forandringer.

De store forandringer har gjort der er kommet et radikalt skift i forbrugeradfærden. En af de største grunde til det radikale skrift er den teknologiske udvikling.

Den teknologiske udvikling har gjort det muligt for virksomheder som Netflix ViaPlay, HBO, Google o.l. at skabe en streamingplatform.

Disse streamingplatforme har udskriftet flow-tv’et for mange seere. De har betydet, at andelen af danskere der streamer er steget, samtidigt er andelen af danskere der ser flow-tv, faldet.

”Streaming går frem, mens traditionelt tv går tilbage: Samtidig med en stigning i danskernes brug af streaming, går antallet af timer tilbragt foran tv-skærmen tilbage.”

Et eksempel på danskernes stigning i deres brug af streamingtjenester, og fald i brugen det traditionelle flowtv, er DR3’s digitale-platform. ”For allerede i dag er omkring 80 procent af DR 3’s seere flyttet over på den digitale tv-platform DRTV.

Og det er en udvikling, der er gået meget stærkere, end DR selv havde forventet”. Det har derved været en markant udvikling for DR3. Udviklingen har været næsten eksponentiel;

”Det er ikke bare en stejl kurve. Det sker nærmest eksponentielt«. Endvidere er udbuddet af streamingtjenester steget i takt med markedsvæksten, og det har omflyttet markedsandele fra traditionelle tv-udbydere til udbyderne af streamingtjenester.”

“Streaming-effekten tager større markedsandele end ventet, og de traditionelle tv-udbydere får ikke fat i den unge generation”.

PwC har også lavet en ny stor medieanalyse som viser, at de traditionelle tv-udbydere som, YouSee og Stofa osv., hvis prognosen holder stik, vil miste en tredjedel af hele deres omsætning frem mod 2023.

I samme periode forudsiger PwC, at streamingmarkedet vil vokse med 12% pro anno. I fremtiden kunne streamingmarkedet overtage de traditionelle tv-udbyder placering.

Klaus Reinick mener at denne omvæltning har medført et paradigmeskift i den danske tv-branche. Det har midlertidigt medført at forbruget på
streamingmarkedet i omsætningen er steget markant.

Dette er sket dels pga. en øget intern rivalisering og store ændringer i seermønsteret. Nu er det de ældre der ser flow-tv og de yngre der streamer.

“Andelen af 16-24-årige, der ser gammeldags flow-tv er i Danmark faldet med 73 procent siden 2012, en udvikling, der især har taget fart efter 2015.”

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu