Afsætning | Streaming

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Beskriv udviklingen i det danske streaming-marked.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer fra produktparameteren, som streaming tjenester anvender til at skabe konkurrencemæssige fordele

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse på det danske marked for streaming

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inkl. mellemrum
- Streamingstjenester befinder sig i PLC-kurvens vækstfase
- Hvis Apple køber Netflix er det vertikal integration
- Disney+ benytter sig af en eksklusiv distributionsstrategi

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du: Identificere en udfordring for Apple TV+. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring

Uddrag
Hvordan skal Apple vinde markedsandel, men samtidig kunne vækste positivt økonomisk set? Og hvordan vil de tiltrække kunder? Det er ingen hemmelighed, at Apple i sig selv er et kæmpe image. Når Apple lancerer nye produkter er det altid med stor succes, hvilket giver dem en kæmpe konkurrencefordel.

Apple er kommet lidt sent ind på markedet ift. hvor stor konkurrencen er pt. Konkurrenter som Amazon og Netflix er veletableret aktører på et hårdt konkurrencepræget marked, som er i vækst. Derudover har Apple forsøgt at produktudvikle ved at producere egne film. Virksomheden har investeret milliarder på at gøre enheden unik. Dette er meget godt tænkt ift. at Netflix har haft stor succes med det, men hvad nu hvis kunderne ikke finder det attraktivt?

Løsningsforslag 1: Det første løsningsforslag for at tiltrække flere kunder kunne være, at tilbyde potentielle kunder en længerevarende prøveperiode. Markedet er allerede stærkt besat, og folk gider ikke have abonnement 3-4 forskellige steder. Derfor kunne Apple med fordel tilbyde 1 måneds gratis prøveperiode.

Dette kunne de gøre, for at vise kunderne hvad de egentlig har at tilbyde. Apple er meget kendt for deres teknologiske kompetencer.

Derfor kunne det tænkes, at folk som er på udkig efter en streamingtjeneste, ville være meget skeptiske overfor Apple TV+ da deres kernekompetencer ikke ligger i at producerer film og serier.

Det ville måske kunne tiltrække flere kunder, da folk har en reelt chance for at vurderer Apple TV+ som streamingtjeneste, og dermed få en klar oplevelse af, hvordan streamingtjenesten er som produkt ift. konkurrenterne. Så i stedet for at kun have 7 dages prøveperiode, så skal de forlænge den til 1 måned.

Løsningsforslag 2: Det andet løsningsforslag for Apple kunne være at indgå i samarbejde med Disney. Disney er netop også på vej ind på streaming markedet, hvor de også vil blive mødt af stor konkurrence. De to virksomheder er to virksomheder, som har et kæmpe image.

Disney som filmproducent, og Apple med det teknologiske, hvilket tilsammen kunne skabe en exceptionel oplevelse. Disney og Apple kunne indgå i en strategisk alliance, og på denne måde skabe noget nyt. På denne måde vil de to store mastodonter differentierer sig fra konkurrenter, og være unikke.

Abonnementet skal ikke være det dyreste på markedet, og der skal ikke betales ekstra for at få 4K.

Der skal derudover ikke kun være streaming af offline, men også flow-tv skal kunne streames. På denne måde indtræder de to virksomheder sammen, og udfordrer alle på markedet, uanset om det er dem som kun har serier og film, eller om det er Yousee, som har det hele.

Fordelene ved at indtræde på markedet på denne måde er at du har en virksomhed, der har store kompetencer og gode forudsætninger for det teknologiske, men samtidig en virksomhed som producerer film. Apple har produceret egne film og serier, men med sparring og Disneys kompetencer, vurderes det at de sammen kan tage streaming til et helt nyt niveau.

De to virksomheder får på denne måde en differentieringsstrategi, som næppe nogle af konkurrenterne kan hamle op med. De vil med en blanding af markedspenetrering og produktudvikling kunne påvirke streaming markedet markant.

Med deres lave priser, vil de være attraktive for rigtig mange, men samtidig vil de være attraktive, da de to virksomheder sammen har udviklet en helt ny dimension inden for film. Deres prisstrategi er til formål for at penetrere markedet, og få en stor markedsandel hurtigt.

Det teknologiske er i særklasse, og det er deres egne film og serier også. Folk vil måske ikke tro på, at dette er muligt, men gennem en større promotion, vil folk kunne tiltrækkes pga. deres lave abonnementspris.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her