Streaming – Afsætning Aflevering 3

Opgavebeskrivelse
Opgave 1:
Beskriv udviklingen i det danske streaming-marked.

Opgave 2:
Analyser 2-3 relevante faktorer fra produktparameteren, som streamingstjenester anvender til at skabe konkurrencemæssige fordele.

Opgave 3:
Foretag en brancheanalyse på det danske marked for streaming

Opgave 4:
Diskuter følgende udsagn:
a. Streamingstjenester befinder sig i PLC-kurvens vækstfase
b. Hvis Apple køber Netflix er det vertikal integration
c. Disney+ benytter sig af en eksklusiv distributionsstrategi

Opgave 5:
Identificere en udfordring for Apple TV+. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring

Indledning
Det danske marked for streamingtjenester, har i de seneste par år været præget af store forandringer. De store forandringer har gjort der er kommet et radikalt skift i forbrugeradfærden. En af de største grunde til det radikale skrift er den teknologiske udvikling.

Den teknologiske udvikling har gjort det muligt for virksomheder som Netflix ViaPlay, HBO, Google o.l. at skabe en streamingplatform. Disse streamingplatforme har udskriftet flow-tv’et for mange seere. De har betydet, at andelen af danskere der streamer er steget, samtidigt er andelen af danskere der ser flow-tv, faldet.

”Streaming går frem, mens traditionelt tv går tilbage: Samtidig med en stigning i danskernes brug af streaming, går antallet af timer tilbragt foran tv-skærmen tilbage.” Et eksempel på danskernes stigning i deres brug af streamingtjenester, og fald i brugen det traditionelle flow-tv, er DR3’s digitale-platform.

”For allerede i dag er omkring 80 procent af DR 3’s seere flyttet over på den digitale tv-platform DRTV. Og det er en udvikling, der er gået meget stærkere, end DR selv havde forventet”.

Det har derved været en markant udvikling for DR3. Udviklingen har været næsten eksponentiel; ”Det er ikke bare en stejl kurve. Det sker nærmest eksponentielt«.

Endvidere er udbuddet af streamingtjenester steget i takt med markedsvæksten, og det har omflyttet markedsandele fra traditionelle tv-udbydere til udbyderne af streamingtjenester.”

Uddrag
Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder er præget af store internationale højtprofilerede virksomheder som Amazon, Google, Hulu, Netflix, Disney og Netflix. Disse store virksomheder deler hovedparten af markedsandelene.

Dog kan konkurrenceformen betegnes som overvejende differentieret oligopol. Det kan konkurrencesituation, da nogle få streamingsudbyder står for størstedelen af markedet. Dog er Google markedsleder med deres streamingsservice YouTube.

I 2018 benyttede ligeledes 51% af danskerne YouTube mindst en gang om ugen. Hvorimod nogle af deres markedsudfordrer, Netflix og DRTV, havde hhv. 40% og 37% af danskerne til at besøge deres streamingservice om ugen. Markedsfølgerne i streamingmarkedet kan siges at være TV2 Play, HBO Nordic, Viaplay, YouSee Play og ViaFree.

Disse aktører havde alle sammen en ugentlig besøgrate under 16% i år 2018.

---

Truslen fra købere
Streamingbranchen er præget af hver streamingservice har et højt antal kunder som betaler en forholdsvis lav pris. Kunderne eller seerne betaler kun til streamingservicen en gang om måneden. Det er derfor vigtigt for streamingservicene at bibeholde deres kunder.

Da disse services ikke får omsætning ind andre steder fra, end denne ene gang i måneden fra denne bestemte kunde. Dog er omsætningen for disse streamingservices spredt ud over en stor andel kunder...

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her