Indledning
Jeg har valgt at skrive om jysk, da jeg synes jysk virkede som en spænende virksomhed og skrive om.
Jeg synes det kunne være spænende at lege lidt rundt i deres regnskaber, og lave nogle analyser hvor jeg vil komme med nogle forslag til hvad der skal til for at de når et bedre vækst på det danske marked.
Til at løse min problemstilling, har jeg valgt og bruge fagene virksomhedsøkonomi og afsætning, da jeg synes disse fag passer bedst til min problemstilling
Indholdsfortegnelse
Metode 4
Virksomhedeskarkteristik af jysk A/S 5
Business model canvas 6
Omverdens-modellen 8
SWOT-analyse 9
Regnskabsanalyse 11
Virksomheds udfordringer 12
Løsningsforslag 13
Konklusion 14
Kildeliste 15
Uddrag
Jysk er et aktieselskab der som sælger fysiske produkter til kunderne over hele verden. Jysk er en handelsvirkosmhed.
Når man taler om handel virksomhed er tale om to typer, ’’detailvirksomhed’’ og ’’engrovirksomhed’’, men jysk de hørt til under ’’detailhandel’’ da jysk sælger deres vare i mindre partier ud til deres kunder.
i 1979 åbnede Lars Larsen handelsvirksomheden jysk, med det mål, at give danskere sengetøj og få det ud på det på det danske marked.
I 1984 kom jysk på det internationale marked, hvor de åbnede deres første butik i Tyskland. Hvis vi kigger tilbage fra den tid hvor jysk åbnede deres først butik til nu, har de åbent 2800 butikker fordelt over 52 lande, hvor de også har 23.000 ansætte.
Jysk har en god omsætning, på verdensplan. De omsat for 30,4 milliarder kr. sidste år. Siden de åbnede deres første butik i 1979, er deres sortiment blevet en del bredder og i dag sælger det alt fra børnestole til lamper.
Virksomhedens målgruppe er, de unge som lige er flyttet hjemmefra og voksende. De når ud til deres målgruppe igennem markedsføring, fx tv-reklamer kører de meget, de er også på de sociale medier (Facebook og instagram).
Jysk’s kernekompetence er at når de får produceret et produkt, køber de et stort mænget, da producenten laver det billigere jo mere de producere.
Det kan lade sig gøre for jysk at bestille et så stort et mænget fordi, de har en meget stor lagerkapacitet.
Jysks ide, vision og mission er på engelsk deres ide er’’ We at JYSK believe that we can always do things a little better and become even bigger, so that we can still give our customers the best offers in the future’’
‘’ We have collected our general thoughts on the future of JYSK to create our mission and vision. We want to do more than just give our customers an attractive offer based solely on price.
Our entire concept should radiate our good offers to our customers.’’ Jysks mission’’ A great Scandinavian offer for everyone within sleeping and living’’
Jysk har 3 visioner ‘’ To be customers' first choice’’ ‘’ To be employees' first choice within retail’’ og ‘’ To be the world’s most widespread and profitable chain of stores’’
---
Jysk har ikke så gode relationer, til deres kunder da der er mange i butikken og det bliver svært for dem at skabe relation til den enkelte i butikken, men de prøver at skabe en god relation til kunden, ved at have en god kundeservice og være synlig i butikken.
jysk når ud til deres kunder, ved at lave markedsføring på de sociale medier, som fx Facebook og instagram hvor de poster 1-2 gange dagligt.
Jysk laver kampanger løbene om året, fx fødselsdags kampanger, nyhedskampange, julekampange.
De laver nogle kampanger, hvor de fx laver tilbud på et køkken, men kun med jysk vare. jysk de er rigtige gode til at analysere deres kampanger hvert år
hvor de kigger dem igennem og ser om der er noget de kan gøre bedre, eller noget der skal ændres, for at kunne tiltrække kunder.
Det er meget vigtigt for jysk, at de deler de samme budskaber på flere platform for at ramme flere kunder.
Det arbejder jysk meget på, hvis de rammer nye kunder, skal tjekke deres hjemmeside, tilbudsavis eller YouTube og tjekke deres tilbud.
’’Vi ønsker at samarbejde med en række myndigheder, organisationer, leverandører, franchisetagere og offentlige kunder.’’
Vi som privatpersoner, kan gå hen og købe en jysk butik, men der er nogle regler man skal overholde for, at så som privat kan du åben en jysk.
I 2014 havde jysk over 500 leverandører i hele verden. Jysk vælger deres leverandører, udefra om de er miljø beviste og er ansvarlige.
Jysks nøgleaktivitetere støtter op om deres værditilbud, og at madarbejderne viser god kundeservice, og er synlige i butikken når der er kunder.
Jysks nøgleresureser er at de skal have overblik over butikken når der er kunder. Deres madarbejder skal have viden om de forskelige vare når en kunde spøger ind til det.
Der er også mulighed for kunden at købe deres vare på afbetaling, betalingen er over 10 eller 12 måneder. Det vil være godt for de kunder som ikke har så mange penge, så kan de købe deres vare på afbetaling.
Skriv et svar