Zleep Hotels | Afsætning Opgave

Indholdsfortegnelse
Markedsanalyse (side 3-4)
- Produkt
- Udbydere
- Kunder
- Geografisk afgrænset område

Analyse af konkurrenceforholdene i branchen (side 4-7)
- Indledning
- Skydeskivemodellen
- Porters Five Forces + Konkurrencemæssig position
- Delkonklusion

Analyse af udvalgt målgruppes købsadfærd (side 8-9)
- Indledning
- Købsadfærdstyper
- Købsroller
- Beslutningsproces

Uddrag
Markedskarakteristik:
1. Produkt
Zleep hotels kerneprodukt er overnatninger. Da Zleep hotels er en budgethotelkæde er der udover deres overnatninger en række andre ydelser man kan købe som tilkøb.

Disse ydelser er deres periferiydelser og består blandt andet af: Måltider, Minibar, Rengøring osv.

---

2. Udbydere
Hotelmarkedet i Danmark består af mange små udbydere. De tre største udbydere på markedet i Danmark er Arp-Hansen Hotel Group, Scandic Hotels AB, og Comwell A/S der henholdsvis har 11.7%, 10.7%, og 8.1% af markedsandelen.

Zleep hotels A/S markedsandel ligger på 2.7% og er dermed den 7. største udbyder i Danmark (Euromonitor analyse, Lodging in Denmark).

Det er et heterogent marked da nogen præference, især når det gælder hotellets beliggenhed. Da der er et stort antal udbydere og præferencer på markedet er der mono-politisk konkurrence.

---

3. Efterspørgere
Der er både privatpersoner og erhvervsmæssige situationer hvor budgethoteller bliver efterspurgt. Der bliver altså både udbudt ydelser til B2C og B2B markedet.

---

4. Geografisk afgrænset område
Det geografiske afgrænsede område, altså det område Zleep Hotels har hoteller i er: Ballerup, Billund, Københavns lufthavn, København city, Ishøj, Kalundborg, Kolding, Roskilde og Aarhus Viby, dog er de i gang med at udvide deres område til Sverige.

---

Porters Five Forces
Konkurrencesituationen i branchen:
Ifølge en rapport på Euromonitor kan man se at salget af overnatninger i Danmark er steget med 4% til 13,5 mia. kr. i 2019 og er forventet at stige yderligere 3% hvert år frem til 2024.

Mens nye muligheder, som Airbnb's bliver mere og mere populært forventes det ikke at påvirke hotellerne særlig meget. Det skyldes, at mange turister fortsat vil fortrække den høje kvalitet og internationale standarder, der tilbydes af især hoteller.

Selvom hotellerne ikke ser Airbnb som en så stor trussel, skal de stadig være opmærksomme da Airbnb forventes at stige hurtigere i vækst end hoteller. Kunderne er tiltrukket af deres lavere priser i forhold til mange hoteller og mulighederne for en autentisk lokal oplevelse.

Det fremgår af bilag 1, at markedslederen i branchen er Arp-Hansen Hotel Group da de besidder 11,7% af hele markedet. Efterfulgt af Arp-Hansen Hotel Group, ligger Scandic Hotels AB, Comwell A/S og Jin Jiang International Co Ltd.

Det er svært at kende 100% til de konkurrencemæssige positioner på dette marked, men disse tre efterfølgere kunne godt være Markedsudfordrere da deres andele ligger forholdsvis tæt på markedslederens.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu